96-10-06

سود سپرده‌های بانکی مشمول مالیات می‌شود
احتمال بررسی حساب بانکی متقاضیان یارانه نقدی
بانک ها اموال مازاد خود را می فروشند
طرح مجلس برای بخشودگی سود وام های زیر 100 میلیون
بی‌موضع بودن ایران در قبال بیت کوین بدترین حالت ممکن است
ویزا و مستر کارت حق دسترسی به سیستم پرداخت روسیه را ندارند

 

 

     سود سپرده‌های بانکی مشمول مالیات می‌شود

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: سود سپرده‌های بانکی درآمد است و هر درآمدی نیز مشمول مالیات می‌شود. احمد زمانی درباره اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی اظهار داشت: ساختار نظام مالیاتی ما پُر معافیت است و این ساختار، کشور و نظام مالیاتی را اذیت می‌کند. معاون سازمان امور مالیاتی افزود: واقعیت این است که آثار منفی این همه معافیت مالیاتی برای کشور و نظام مالیاتی بسیار بیشتر از آثار مثبت آن است. زمانی با بیان اینکه ما با تغییر نام بهره بانکی به سود بانکی آن را به نوعی تقدیس کردیم افزود: سود سپرده در مجموع درآمد است و هر درآمدی مشمول مالیات می‌شود. معاون سازمان امور مالیاتی افزود: قطعا هدفمندسازی و اصلاح نظام معافیت های مالیاتی مد نظر سازمان امور مالیاتی بوده و لازم است در قالب اصلاح نظام معافیت های مالیاتی، سود سپرده های بانکی مشمول مالیات شود، البته با ملاحظاتی که فرق بین فقرا و اقشار مرفه در آن دیده شود.
اخبارپول

 

     احتمال بررسی حساب بانکی متقاضیان یارانه نقدی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در شناسایی افراد در ابتدا به سراغ حساب‌های بانکی آنها نمی رویم چرا که این تأکید رئیس جمهور است؛ اما ممکن است، حساب بانکی کسانی که درخواست دریافت یارانه داشته باشند، مورد بررسی قرار گیرد. علی ربیعی گفت: نیازمندان از دریافت یارانه حذف نمی شوند. ربیعی افزود: طبق تعریف بانک جهانی ایران دارای فقر مطلق نیست؛  فقر مفهوم ذهنی است و احساس فقر با این موضوع متفاوت است و در مجموع فقرای شهری با فشار بیشتری موضوع فقر را تحمل می‌کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: فقر در حقیقت پایه‌های مادی و مقایسه‌ای دارد و در دنیا با شاخص های مختلف فقر را اندازه‌گیری می‌کنند. باید به این نکته توجه کنیم که فقر شدید و فقر مطلق دو موضوع متفاوت هستند. اگر سفره ها از کالری تهی باشند در واقع فقر شدید اتفاق افتاده است. وی افزود: در کنار فقر درآمدی، فقر چند بعدی را مدنظر قرار داده ایم و در برخی نقاط فقر زیرساختی نیز داریم و شاید نتوانسته ایم زیرساخت را به رفاه گره بزنیم. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در خصوص شناسایی افراد نیازمند مجموعه‌ای از توانایی های افراد را اندازه گیری می کنیم، گفت: ما در گذشته سیاست های رفاهی هدفمند نداشته‌ایم و در کنار آن سیاست های رفاهی مصرفانه را در دستور کار قرار دادیم و در بخشی از این اقدام ها 40 هزار میلیارد تومان پول هدفمندی را به افرادی دادیم که تفاوتی در زندگی آنها ایجاد نکرده و اثرگذاری معنی داری نداشته است. با این کار بی عدالتی و فقر بین نسلی را دامن زده‌ایم. وی اظهار کرد: در بودجه امسال برنامه‌های حوزه فقر و اشتغال را گنجانده‌ایم و باید بگوییم که به حوزه محدود کردن فقر مطلق با اجرای این برنامه‌ها نزدیک خواهیم شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در همین حال، در سالیان متمادی سیاست‌های حمایتی را با سیاست های بیمه ای پیوند زدیم که این خود عاملی برای دامن زدن به مشکلات صندوق‌های بازنشستگی در کشور بوده است . بنا به این دلایل، نسبت جمعیت شاغل به مستمری بگیر کاهش یافته و تعادل منابع و مصارف تامین اجتماعی به هم خورده است. در این میان، فقط سازمان تامین اجتماعی در چنین شرایطی قرار ندارد.ربیعی تصریح کزد: باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که با درایت لازم و با برنامه ریزی های تخصصی در حوزه رفاه و صندوق های بیمه ای این مشکلات قابل حل خواهد بود. در مجموع با ادغام صندوق های بازنشستگی مخالف هستم و بنده ایده 4 صندوق را مطرح می کنم، در فرصتی مقتضی تشریح خواهم کرد.
فارس

 

     بانک ها اموال مازاد خود را می فروشند

وزیر اموراقتصادی و دارایی از فروش معادل 100 هزار میلیارد ریال اموال مازاد بانک ها از جمله بنگاه های در اختیار آنها تا پایان امسال و افزایش این رقم به 200 هزار میلیارد ریال تا خردادماه آینده خبر داد. «مسعود کرباسیان» در جلسه هم‌اندیشی با نمایندگان عضو فراکسیون مستقل ولایی در مجلس شورای اسلامی افزود: درباره واگذاری بنگاه های متعلق به بانک ها، یک بحث این بود که با توجه به وضعیت بازار و فقدان خریدار با قیمت بالا، آیا باید بانک ها این بنگاه ها را با همین میزان بازدهی ناچیز، تحت تملک نگه دارند یا آنها را بفروشند و پولش را در اقتصاد به گردش در بیاورند؟  وی گفت: مطابق وظیفه قانونی، اعتقاد داریم همسو با سیاست های ابلاغ شده اصل 44 قانون اساسی، باید خصوصی سازی شود؛ بنابراین با سرعت بیشتری موضوع فروش اموال مازاد بانک ها را در دستور کار داریم. وزیر اموراقتصادی و دارایی یادآوری کرد مطابق قانون، 60 درصد درآمد فروش نفت، خارج از اختیار دولت بوده و تحقق حدود 70 درصد درآمدهای دولت بر عهده وزارت اقتصاد است. وی افزود: با وجود همه تنگناها و محدودیت ها، خودتان شاهدید که تا به حال نه یک ساعت پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان عقب افتاده و نه تاخیری در واریز یارانه ها رخ داده است. کرباسیان با بیان اینکه برای وصول کامل بخشی از درآمدهای وزارت اقتصاد ناگزیر تا روزهای پایانی نیمه دوم سال باید صبر کرد، افزود: با این وجود امسال تاکنون شاهد نارضایتی پیمانکاران بابت طلب از دولت نبوده ایم یا در زمینه پرداخت بهای گندم به کشاورزان، دولت فقط 2هفته تاخیر داشت. وزیر اموراقتصادی و دارایی در مورد انتشار اوراق خزانه و اوراق مشارکت نیز گفت: اوراق خزانه و مشارکت را با سود 17.5 درصد عرضه کرده ایم و خودمان آنها را با نرخ 17 درصد در بازار ثانویه به پول نقد تبدیل می کنیم. بنابراین از نظر ما، جای نگرانی از این محل وجود ندارد؛ زیرا دولت آنقدر توان دارد که بلافاصله اوراق را به پول نقد تبدیل کند. وزیر اقتصاد در ارتباط با فایناس نیز گفت: ما وظیفه خود را در زمینه دسترسی به منابع ارزان قیمت خارجی بخوبی ایفا کرده ایم و تاکید داریم این منابع باید صرف کالاهای سرمایه ای و انتقال فناوری شود و امیدواریم که بخش های مختلف خصوصی و دولتی با سرعت بیشتری زمینه جذب این منابع را فراهم سازند. وی امضای 2موافقتنامه با جمهوری چک و مجارستان در 2هفته گذشته را نشان دیگری از فضای امیدبخش موجود با وجود همه تنگناها و برخی فضاسازی ها خواند. در این نشست نمایندگان عضو فراکسیون مستقل ولایی در مجلس شورای اسلامی، درباره مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، درخواست معافیت مالیاتی برای برخی مناطق محروم، راه اندازی و تقویت مناطق آزاد تجاری، بنگاهداری بانک ها، مشکلات دریافت کنندگان وام های خرد، اثر افزایش احتمالی قیمت بنزین بر تورم و... نظرها و پیشنهادهایی مطرح کردند.
ایبنا

 

     طرح مجلس برای بخشودگی سود وام های زیر 100 میلیون

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی از تصویب اختصاص 5 هزارمیلیارد تومان به بانک مرکزی برای بخشودگی سود وام های زیر 100 میلیون خبر داد.  هادی قوامی گفت: بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 تا تبصره 18 ادامه پیدا کرد و تصمیم گیری برای افزایش درآمد 17 هزارمیلیارد تومانی دولت از محل تفاوت قیمت حامل های انرژی به نسبت سال 96 و اختصاص آن به اشتغال و بافت های فرسوده به نشست فردا موکول شد. عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: در سنوات گذشته بودجه ای بالغ بر 10هزار میلیارد تومان در اختیار بانک مسکن قرارداده شده بود، اما این بانک با سقف 5 هزارمیلیارد تومان از این اعتبار استفاده کرده بود. وی گفت: به این جهت 5 هزار میلیارد تومان باقی مانده از این ردیف اصلاح و دراختیار بانک مرکزی قرار گرفت تا سود و جرایم بخشودگی وام های زیر 100 میلیون تومان را تامین کند. نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: از محل اصلاح این اعتبار در سالهای 95 و 96، 540 هزار پرونده مختومه شد، بیش از 3 هزار میلیارد تومان پول لاوصول به سیستم بانکی برگشت و 2600 میلیارد تومان سود تسویه شده است.
 خانه ملت

 

     بی‌موضع بودن ایران در قبال بیت کوین بدترین حالت ممکن است

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: تنها چند کشور از جمله ایران هنوز موضعی در قبال ارزهای مجازی اتخاذ نکرده‌اند که این، بدترین حالت ممکن است. امیر شکاری، ارزهای مجاز و بیت کوین را یک پدیده اقتصادی- فناورانه دانست و اظهارداشت: این پدیده که از ظهور آن ۸-۹ سال می‌گذرد، در طول سال‌ها اخیر به یک پدیده فراگیر تبدیل شده که به تدریج در بین جوامع مختلف مورد پذیرش و مقبولیت قرار گرفته است. این ارز به عنوان ابزار پرداخت، ابزار پرداخت در وجه حامل و ابزاری برای سرمایه‌گذاری خود را معرفی کرده‌ است و این پدیده موجودی است با تلفیقی از پول، اوراق مشارکت، ابزار سرمایه‌گذاری و کالا. او با بیان اینکه اقتضای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ظهور پدیده‌های جدید و ناشناخته است، گفت: اینکه نظرات اقتصاددانان سنتی و اقتصاددانان مدرن نسبت به این پدیده جدید چه خواهد بود، مساله‌ای دیگری است زیرا اقتصاددانان براساس وضعیت اقتصادی گذشته به مدلسازی و تحلیل می‌پردازند و وقتی که ابزارها و تکنولوژی عوض می‌شود، مدل‌های قبلی نمی‌تواند پاسخگوی فضای جدید شکل‌گرفته باشد. با تاکید بر اینکه باید منتظر ماند و فضای اقتصادی جدید را با منطق جدید تحلیل کرد،افزود: برخی اقتصاددانان می‌گویند بیت کوین ابزاری برای فعالیت‌های بلک مارکت است و افراد با استفاده از آن می‌خواهند منشاء پول و معاملات مشخص نشود. اما اگر از منظر غرب و آمریکا نگاه کنیم، ایران هم مشمول همان بلک مارکت می‌شود، هر چند که ما این اتهام را قبول نداریم اما همین مساله موجب ایجاد محدودیت برای مبادلات مالی ایران با بسیاری از کشورها شده است، بنابراین می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و از ابزاری که سوئیفت، بانک جهانی و ابرقدرت‌ها آن را رصد نمی‌کنند، برای معاملات بین‌المللی استفاده کنیم.
فارس

 

     ویزا و مستر کارت حق دسترسی به سیستم پرداخت روسیه را ندارند

روسیه به دلیل مسائل امنیتی دسترسی دو سیستم پرکاربرد پرداخت جهان را به آخرین فناوری سیستم پرداخت خود ممنوع کرد. به نقل از تاس نیوز، انجمن فین تک روسیه که بعنوان نهادی از سوی بانک مرکزی این کشور در راستای توسعه فناوری های ملی نوین فعالیت می کند، اعلام کرد که سیستم های پرداخت ویزا کارت و مستر کارت که بعنوان پر استفاده ترین سیستم پرداخت در جهان محسوب می شوند، از قرار گرفتن در انجمن فین روسیه ممنوع شده اند. سخنگوی فین تک در مصاحبه ای با روزنامه «ودو موستی» این کشور گفت: روسیه قصدی برای دادن اجازه دسترسی به شرکت های خارجی سیستم پرداخت مانند ویزا و مستر کارت به آخرین فناوری مالی خود ندارد و این حرکت در ارتباط با مسائل امنیتی است. همچنین انجمن فین تک روسیه در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی توسط بانک مرکزی این کشور، اسبربانک، وی تی بی، گازپروم بانک، آلفا بانک و سایر بانک ها و موسسات مالی مهم روسیه تاسیس شد و هدف اصلی آن توسعه و بکارگیری راه حل های نوین فناوری و دیجیتال کردن اقتصاد روسیه است. البته انجمن فین تک روسیه بر روی شیوه های توسعه تشخیص از راه دور که شامل فناوری شناسایی بیومتریک و همچنین بکارگیری پروژهای بلاک چین پایلوت و ایجاد فضای مجزا در پرداخت های خرده فروشی روسیه تمرکز می کند. از سویی رییس شورای پرداخت روسیه گفت: ممکن است این تصمیم انجمن فین تک مرتبط با حفاظت رمزنگاری و موضوعات امنیتی باشد. بر همین اساس، روسیه سیستم پرداخت منحصر به فرد خود موسوم به «میر» را توسعه داده و همه کارمندان دولت و افراد مستمری بگیر باید ویزا کارت، مستر کارت و کارت های بدهی خود را به میر کارت ها تبدیل کنند.
بنکر