پرسش‌های متداول

پرسش‌های متداول


بانک خاورمیانه چگونه تشکیل شد؟
بانک خاورمیانه توسط گروهی مجرب از بانکداران، مدیران اقتصادی و صاحبان صنایع و بر اساس تحلیل‏‌های کارشناسی از وضعیت نظام بانکی کشور و فرصت‏‌های پیش رو تاسیس شده است.
هیات موسس در نیمه دوم سال ۱۳۸۷، برنامه عملیاتی خود را برای تاسیس بانک خاورمیانه آغاز نمود. پس از کسب مجوزهای لازم از شورای محترم پول و اعتبار و پذیره‏‌نویسی عمومی، طی چهار روز در خرداد ۱۳۹۱ پذیره‏‌نویسی تکمیل و سرمایه اولیه بانک به میزان چهار هزار میلیارد ریال توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تامین شد. سپس در مهر ۱۳۹۱، جلسه مجمع عمومی موسس بانک خاورمیانه برگزار گردید و ضمن تایید اساسنامه و صورت‏‌های مالی، اعضای هیات‌مدیره توسط سهامداران انتخاب و فعالیت بانک خاورمیانه به صورت رسمی آغاز شد.

اهداف بانک خاورمیانه چیست؟
بانک خاورمیانه، یک بانک عمده فروش با تمرکز بر مشتریان بزرگ و تسهیلات خاص است و به استفاده از ابزارهای بازاریابی تخصصی و ارتباط سازمان یافته با نیازمندی‏‌های مشتریان تاکید دارد. در نتیجه این امکان به بانک داده خواهد شد که پایگاه داده‎ای تحلیلی و قابل مدیریت از روند فعالیت اقتصادی در دو سطح کلان و خرد ایجاد شود تا سیاست‏‌ها و برنامه‏‌های کاری بر اساس آن تنظیم گردد.
بانک خاورمیانه در نظر دارد بخشی از فعالیت‏‌های تخصصی واحدهای ستادی را در شعب ادغام کرده و در نتیجه تمامی خدمات مورد نیاز مشتری را در محل شعبه ارائه دهد. بانک خاورمیانه با اتخاذ این راهبرد تجاری در نظر دارد تا در چارچوب قوانین و مقررات بانکی داخلی، به ویژه قانون عملیات بانکی بدون ربا و آیین‏‌نامه‏‌های مرتبط با آن، محصولات و خدمات بانکی را بر اساس نیازمندی‏‌های بخش‌‏های مختلف اقتصادی کشور، مهندسی نموده و علاوه بر آن، محصولات اختصاصی مشتریان را متناسب با نیاز آنان طراحی و عرضه نماید.

بانک خاورمیانه چه خدماتی را به مشتریان ارائه می‌دهد؟
فعالیت‌های ریالی شامل:
• انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری ریالی
• تسهیلات، اعتبارات و ضمانت‌نامه ریالی
• حواله‌های ریالی
• ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه و مزایده
• ضمانت‌نامه حسن انجام کار
• ضمانت‌نامه استرداد کسور وجه الضمان
• ضمانت‌نامه پیش پرداخت
• ضمانت‌نامه تعهد پرداخت
• ضمانت‌نامه گمرکی

خدمات ارزی شامل:
• سپرده‌گذاری ارزی
• تسهیلات، اعتبارات و ضمانت‌نامه ارزی
• حواله‌های ارزی
• بروات اسنادی
• صدور گواهینامه تمکن مالی

خدمات بانکداری الکترونیک شامل:
• خدمات کارت
• اینترنت‌بانک
• تلفن‌بانک
• موبایل‌بانک
• بانکداری باز
• اطلاع‌رسانی پیامکی
• پایانه فروشگاهی
• درگاه پرداخت اینترنتی
• خدمات خودپرداز

همچنین سایر خدمات بانکی شامل:
بانکداری سیار (خدمات بانکی در محل مشتریان) می‌باشد.

شعب بانک خاورمیانه کجاست؟
1) شعبه آفتاب کد: 1001‎
تلفن: 88623750 دورنگار: 88623758
نشانی: تهران، میدان ونک، خیابان شهید خدامی، تقاطع خیابان آفتاب، شماره ۱۱۸

2) شعبه نوبخت کد: 1002
تلفن: 86089703 دورنگار: 86089759
نشانی: تهران، خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، نبش خیابان یازدهم، شماره ۵۸

3) شعبه نیاوران کد: 1003
تلفن: 22759398 دورنگار:22759616
نشانی: تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از سه راه یاسر، شماره ۲۹۹

4) شعبه الهیه کد: 1004
تلفن: 22390991 دورنگار: 22390810
نشانی: تهران. خیابان شهید فیاضی، خیابان شهید آقابزرگی. نبش کوی بیژن، شماره ۳۳

5) شعبه مهستان کد: 1005
تلفن: 88561656 دورنگار: 88561660
نشانی: شهرک قدس، خیابان ایران زمین، شماره ۲۲۰۲

6) شعبه سعادت آباد کد: 1006
تلفن: 22382938 دورنگار: 22383023
نشانی: سعادت آباد. بالاتر از میدان سرلشکر شهید طهرانی مقدم. نبش کوچه هفتم، شماره ۸۶

7) شعبه بخارست کد:1007
تلفن: 88729925 دورنگار: 88711434
نشانی: تهران، خیابان احمد قصیر، نبش خیابان پنجم، شماره ۲

8) شعبه زعفرانیه کد: 1008
تلفن: ۲۶۳۵۵۷۰۴  دورنگار: ۲۶۳۵۵۶۹۱
نشانی: تهران، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، مرکز خرید پالادیوم، بلوک ۱، طبقه نهم شمالی، شماره ۹۰۷

9) شعبه ظفر کد: 1009
تلفن: 86082385 دورنگار: 86082649
نشانی: تهران ، خیابان شهید دستگردی، بین خیابان نلسون ماندلا و خیابان ولی‌عصر، شماره ۲۷۷

10) دروس کد شعبه : 1011
تلفن شعبه : 22560677 دورنگار : 22784587
نشانی: تهران، خیابان یخچال، خیابان هدایت، نبش میدان هدایت، شماره ۶۵

11) شعبه تبریز کد:4501
تلفن: 33272605-041 دورنگار: 33272610-041
نشانی: تبریز، شهرک ولی عصر، فلکه رودکی، خیابان رودکی، نبش کوچه سحر، شماره ۵۶۰

12) شعبه شیراز کد:7201
تلفن: 36268807-071 دورنگار: 36268837-071
نشانی: شیراز، بلوار ستارخان، تقاطع خیابان عفیف‌آباد، شماره ۱۲۷

13) شعبه مشهد کد:8501
تلفن: 37656222-051 دورنگار: 37630218-051
نشانی: مشهد، بلوار سجاد، بین چهارراه بهار و چهارراه گلریز، شماره ۴۸

14) شعبه کرج (غیر نقدی) کد:6241
تلفن: 32867300-026 دورنگار: 32867069-026
نشانی: کرج، میدان امام حسین، بلوار چمران، مجتمع اداری البرز بل سنتر، طبقه سوم، واحد ۳۰۲


نشانی و شماره تلفن واحدهای ستادی بانک خاورمیانه چیست؟
تلفن: ۴۲۱۷۸۰۰۰ دورنگار: ۸۸۷۰۱۰۹۵
نشانی: تهران، خیابان احمد قصیر (بخارست)، نبش خیابان پنجم، شماره ۲
کد پستی: 1513645717

چه افرادی اعضای هیات‌مدیره بانک خاورمیانه هستند؟
• آقای خسرو نایبی اهرنجانی، رییس هیات‌مدیره
• آقای حسین سلیمی، نایب رییس هیات‌مدیره
• آقای دکتر پرویز عقیلی کرمانی، عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل
• آقای امیرحسین امین آزاد، عضو هیات‌مدیره
• آقای روزبه پیروز، عضو هیات‌مدیره
آقای جواد جوادی ، عضو هیا‌ت‌مدیره و قائم‌‌مقام مدیرعامل
آقای مهندس پرویز خاکپور، عضو هیات‌مدیره
• آقای مجید صفریان (عضو علی‌‌البدل)
• آقای علیرضا عدالت (عضو علی‌البدل)


مدیرعامل بانک خاورمیانه کیست؟
دکتر پرویز عقیلی کرمانی

نحوه استخدام در بانک خاورمیانه چگونه است؟
بانک خاورمیانه بر اساس نیازهای واحدهای اجرایی نیروهای شایسته را استخدام می‌کند و تنها رزومه‌هایی که در آن بازه زمانی و از طریق فرم استخدامی موجود در وب‌سایت رسمی بانک خاورمیانه تکمیل شوند، بررسی می‌شود. بعد از بررسی رزومه‌ها، از افرادی که دارای شرایط مورد نیاز باشند، برای آزمون و مصاحبه دعوت خواهد شد.

نرخ حق‌الوکاله سپرده‌های بانک خاورمیانه چند درصد است؟
نرخ حق‌الوکاله سپرده‌های بانک خاورمیانه در سال ۱۳۹۸، معادل ۳ درصد است.

بانک خاورمیانه در زمینه سرمایه‌گذاری و مشاوره، چه خدماتی به مشتریان حقیقی و حقوقی ارائه می‌دهد؟
مشتریان حقیقی و حقوقی می‌توانند برای سرمایه‌گذاری از طریق انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک، از خدمات مشاوره‌ای بانک خاورمیانه برای بازدهی بهتر و سودمندتر استفاده نمایند.

بانک خاورمیانه در زمینه سرمایه‌گذاری و مشاوره، چه خدماتی به مشتریان حقوقی ارائه می‌دهد؟
مشتریان حقوقی می‌توانند برای تامین مالی پروژه‌های خود از خدمات سرمایه‌گذاری و مشاوره‌ای بانک خاورمیانه استفاده نمایند.

بانک خاورمیانه کلیه خدمات کارت را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این خدمات عبارتند از:

• امکان دریافت وجه نقد
• انتقال وجه کارت به کارت
• پرداخت قبض خدمات شهری از طریق درگاه‌های الکترونیکی
• امکان خرید از پایانه‌های فروشگاهی کلیه بانک‌ها
• امکان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

انواع کارت‌های بانک خاورمیانه عبارتند از:
• کارت نقدی
• کارت هدیه
• بن‌کارت
• کارت مجازی
• کارت اعتباری

کارت نقدی
دارندگان سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، با دریافت کارت نقدی خاورمیانه می‌توانند از طریق کانال‌های گوناگونی مانند: دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های عضو شبکه شتاب، اینترنت‌بانک، تلفنبانک، پایانه‌های فروشگاهی و درگاه‌های خرید اینترنتی به حساب‌های خود دسترسی داشته و از خدمات آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی استفاده کنند.

خدمات کارت نقدی
• برداشت وجه نقد از خودپرداز بانک‌های عضو شبکه شتاب تا سقف 2،000،000 ریال در شبانه‌روز
• اعلام موجودی حساب از خودپرداز بانک‌های عضو شبکه شتاب
• پرداخت قبوض
• تغییر رمز اول کارت از طریق خودپرداز بانک خاورمیانه
• انتقال وجه از خودپرداز بانک‌ها تا سقف 30،000،000 ریال در شبانه‌روز به کارت‌ نقدی بانک‌های عضو شبکه شتاب
• دریافت صورتحساب ۱۰ گردش آخر حساب از خودپرداز بانک خاورمیانه

کارت هدیه
کارت هدیه بانک خاورمیانه که با مبالغ معین صادر می‌شود به دارنده آن اجازه می‌دهد به تعداد دفعات دلخواه تا سقف موجودی کارت از پایانه‌های فروشگا‌هی خرید انجام دهند و یا درصورت نیاز به وجه نقد، از دستگاه‌های خودپرداز بانک خاورمیانه پول نقد دریافت کنند.
همچنین دارندگان کارت هدیه می‌توانند پس از اخذ رمز دوم و کد CVV2 از طریق خودپرداز‌های بانک خاورمیانه نسبت به خرید کالا و خدماتی که از طریق درگاه‌های اینترنتی عرضه می‌گردد، اقدام نمایند.

بن کارت
کارتی است که سازمان‌ها و شرکت‌ها برای انجام پرداخت‌های غیر نقدی به کارکنان خود، از آن استفاده می‌کنند. این کارت‌ها توسط فروشگاه‌ها پذیرش می‌شوند.

کارت مجازی
کارت مجازی شماره‌ای 16 رقمی است که با استفاده از آن، فقط انتقال وجه از طریق کارت به کارت به حساب متصل به کارت انجام می‌شود. این انتقال از طریق دستگاه خودپرداز (ATM)، پایانه شعب (PIN PAD)، اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک امکان‌پذیر است. این کارت صرفا برای حساب‌های اشخاص حقوقی درنظر گرفته شده است.

کارت اعتباری
کارت‌های اعتباری به منظور ارائه اعتبار خرد و کوتاه مدت به مشتریان صادر می‌شوند که بر اساس آن دارنده کارت می‌تواند تا میزان مشخص از خدمات فروش کالا یا خدمات استفاده کند.
انواع کارت اعتباری
• کارت طلایی: ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان
• کارت نقره ای : ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان
• کارت برنزی : تا ۱۰ میلیون تومان

نکات مهم:
در صورت مفقود شدن کارت، مراتب را به‌صورت مکتوب به نزدیک‌ترین شعبه بانک اعلام نمایید. چنانچه شماره کارت خود را به خاطر سپرده و یا در محل مناسبی درج کرده باشید، می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز، از طریق تلفن‌بانک، اینترنت‌بانک و تماس با ارتباط با مشتریان بانک خاورمیانه نسبت به مسدود کردن کارت خود اقدام نمایید.
چنانچه رمز کارت خود را فراموش کردید، با در دست داشتن «اصل کارت ملی» به نزدیک‌ترین شعبه بانک خاورمیانه مراجعه و رمز جدید درخواست نمایید.


چگونه می‌توان کارت بانک خاورمیانه را دریافت و از خدمات آن استفاده کرد؟

• چنانچه دارای یکی از انواع حساب سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و حساب جاری در بانک خاورمیانه هستید، با دردست داشتن اصل کارت ملی، به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه نمایید. در غیر این صورت ابتدا نسبت به افتتاح حساب در یکی از شعب بانک اقدام نمایید.
• تکمیل فرم درخواست صدور کارت
• صدور کارت به صورت آنی و دریافت آن به همراه پاکت رمز

نکات مهم
• کارت‌های بانک خاورمیانه پس از دریافت توسط مشتری قابل استفاده است.
• با دریافت کارت از شعبه، به اولین دستگاه خودپرداز متعلق به بانک خاورمیانه مراجعه نموده و با استفاده از شماره اولیه شخصی چهار رقمی که به صورت پیش‌فرض تعریف شده است، نسبت به تغییر و انتخاب شماره شخصی جدید خود اقدام نمایید.
• چنانچه کارت خود را در مدت زمان محدودی از دریچه مخصوص کارت برندارید، به منظور حفظ منافع شما، کارت به داخل دستگاه عودت داده می‌شود و می‌باید در اولین فرصت ممکن با مراجعه به شعبه دارنده دستگاه، با ارائه مدارک شناسایی معتبر برای دریافت کارت خود اقدام نمایید.
• در صورت مفقود شدن کارت، مراتب را به صورت مکتوب به نزدیکترین شعبه بانک اعلام نمایید و چنانچه شماره کارت خود را به خاطر سپرده و یا در محل مناسبی درج کرده باشید، می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز، از طریق تلفن‌بانک نسبت به مسدود کردن کارت خود اقدام نمایید.
• چنانچه رمز کارت خود را فراموش کردید، با در دست داشتن کارت ملی به نزدیک ترین شعبه بانک خاورمیانه مراجعه و درخواست رمز جدید نمایید.
• می توانید با اتصال کارت خود به سایر حساب‌های خویش نزد بانک خاورمیانه، در صورت عدم وجود مانده کافی در حساب پیش فرض کارت، از وجوه مانده سایر حساب‌های خود در دستگاه های خودپرداز بانک بهره‌مند شوید.
• برای استفاده از خدمات پرداخت اینترنتی، نیاز به شماره کارت، کد اعتبار سنجی (CVV2) و تاریخ انقضای مندرج برروی کارت به همراه رمز دوم کارت (رمز پرداخت اینترنتی) است که برای دریافت آن می‌بایست از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک خاورمیانه در سراسر کشور اقدام نمایید.


در چه دستگاه‌ها و مکان‌هایی می توان از کارت بانک خاورمیانه استفاده کرد؟

• دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های عضو شبکه شتاب
• دستگاه‌های پایانه‌ی شعب بانک‌های عضو شبکه شتاب
• پایانه‌های فروش بانک‌های عضو شبکه شتاب نصب شده در مراکز خرید و فروشگاه‌ها
• کیوسک بانک‌های عضو شبکه شتاب
• تلفن‌بانک‌های عضو شبکه شتاب
• همراه‌بانک‌های عضو شبکه شتاب
• درگاه اینترنتی بانک‌های عضو شبکه شتاب


کارت نقدی بانک خاورمیانه چه خدماتی به مشتریان ارائه می‌دهد؟

• برداشت وجه نقد از خودپردازهای بانک خاورمیانه و سایر بانک‌ها تا سقف ۲ میلیون ریال در شبانه‌روز
• اعلام موجودی حساب
• پرداخت قبوض
• تغییر رمز اول و رمز دوم کارت از طریق خودپردازهای بانک خاورمیانه
• انتقال وجه از پایانه‌های خودپرداز بانک خاورمیانه تا سقف ۳ میلیون ریال به کارت‌های بانک‌های عضو شتاب
• دریافت صورتحسابِ پنج گردش آخر حساب از خودپرداز بانک خاورمیانه
• با اتصال کارت خود به سایر حساب‌هایتان نزد بانک خاورمیانه، در صورت عدم وجود مانده کافی در حساب پیش فرض کارت، از مانده حساب‌های پشتیبان خود در دستگاه‌های خودپرداز بانک خاورمیانه بهره‌مند گردید


درگاه پرداخت اینترنتی (Internet Gateway) چیست؟

فضای آنلاینی است که پس از دریافت شماره کارت، رمز دوم کارت، کد CVV2 و تاریخ انقضای کارت و تایید آن، مجوز لازم را برای خرید کالا یا خدمات در اختیار دارنده کارت قرار می‌دهد.
توجه: هنگام استفاده از این خدمات از طریق بانک‌های گوناگون، به آدرس صفحه درگاه پرداخت اینترنتی توجه فرمایید تا اطلاعات کارت و موجودی حساب شما مورد سواستفاده قرار نگیرد.

چگونه می‌توان از خدمات پرداخت اینترنتی به وسیله "کارت نقدی خاورمیانه " استفاده کرد؟

برای استفاده از خدمات پرداخت اینترنتی، نیاز به رمز اینترنتی (رمز دوم کارت) و کد اعتبار سنجی (CVV2) کارت است.
برای دریافت رمز دوم، می‌توانید از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک خاورمیانه در سراسر کشور اقدام نمایید.
لازم به ذکر است کد CVV2 بر روی کارت بانک شما درج شده است.


در صورت ضبط کارت توسط دستگاه خودپرداز چه باید کرد؟

چنانچه کارت خود را در مدت زمان محدودی از دریچه مخصوص کارت برندارید، کارت به داخل دستگاه عودت داده می‌شود که می‌بایست در اولین فرصت ممکن با مراجعه به شعبه دارنده دستگاه با ارائه اصل کارت ملی، جهت دریافت کارت خود اقدام نمایید.

در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن کارت چه اقداماتی باید انجام شود؟

در صورت مفقود شدن کارت، مراتب را به صورت مکتوب به نزدیکترین شعبه بانک اعلام نمایید.
لازم به ذکر است که چنانچه شماره کارت خود را به خاطر سپرده و یا در محل مناسبی درج کرده باشید، می‌توانید در هر زمان، از طریق تلفن‌بانک نسبت به مسدود کردن کارت خود اقدام نمایید.


درصورت فراموش کردن رمز کارت بانک چه باید کرد؟

چنانچه رمز کارت خود را فراموش کرده‌اید، به نزدیک‌ترین شعبه بانک خاورمیانه مراجعه و با ارائه اصل کارت ملی، درخواست صدور رمز جدید نمایید.
وضعیت سهام بانک خاورمیانه در بازار بورس و اوراق بهادار، چگونه قابل پیگیری است؟
سهام بانک خاورمیانه با نماد معاملاتی (وخاور) در بازار دوم بورس تهران معامله می‌شود و برای مشاهده وضعیت معاملات به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس www.Tsetmc.ir مراجعه فرمایید سپس با جستجوی نماد "وخاور" تمامی اطلاعات مربوط به سهام بانک خاورمیانه اعم از قیمت و حجم معاملات آن برای شما قابل مشاهده است.

 

برای کسب اطلاع از مجامع بانک، چگونه می توان اقدام نمود؟
اطلاع از مجامع بانک از راه‌های زیر امکان‌پذیر می‌باشد:
مراجعه به سایت کدال به آدرس www.codal.ir
روزنامه‌های کثیر الانتشار (اطلاعات و دنیای اقتصاد) در دوره برگزاری مجامع
وب سایت بانک خاورمیانه
تماس با اداره امور سهام تلفن: ۴۲۱۷۸۰۰۰ داخلی ۱۰۲۰


برای دریافت گزارش‌های سالانه، چگونه می‌توان اقدام نمود؟
گزارش‌های سالانه بانک از راه‌های زیر قابل دریافت است:
تمامی گزارش‌های مالی بانک در سایت کدال به آدرس www.codal.ir انتشار یافته و قابل دسترسی می‌باشد.
وب سایت رسمی بانک خاورمیانه
حضور در مجامع
مراجعه حضوری به اداره سهام


چگونه می توان سود سهام سال‌های گذشته را دریافت نمود؟
سود سهام از طریق اعلام شماره حساب بانکی با قید مشخصات کامل حساب قابل دریافت است، برای اینکار به وب‌سایت رسمی بانک مراجعه کرده و از قسمت امور سهامداران فرم اطلاعات سهامدار را دریافت نمایید و پس از تکمیل آن، به صورت حضوری یا از طریق پست و یا از طریق فکس به اداره سهام تحویل نمایید.

برای واگذاری یا خرید سهام بانک به کجا می توان مراجعه نمود؟
برای خرید یا فروش سهام بانک (یا سهام سایر شرکتهای سهامی عام) سهامداران می‌توانند به هر یک از کارگزاری‌های مورد وثوق سازمان بورس اوراق بهادار مراجعه نموده و دستور خرید یا فروش سهام خود را بدهند. لازم به ذکر است که شرکت کارگزاری بانک خاورمیانه، آماده ارائه خدمات مربوط به بازار سرمایه به سهامداران گرامی است.

چگونه می‌توان از پرتال سهامداران استفاده کرد؟
کلیه سهامداران محترم و یا وکلای قانونی ایشان می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به امور سهام یا یکی از شعب بانک خاورمیانه مراجعه و ضمن تکمیل فرم درخواست نسبت به اخذ رمز ورود و بروشور نحوه استفاده از پرتال سهامداران اقدام نمایند.

برای تماس با اداره سهام، چه راه‌های ارتباطی وجود دارد؟
خیابان بخارست، نبش خیابان پنجم، شماره ۲، نیم طبقه اول
شماره تماس: 42178000 داخلی 1020
شماره فکس: 88729851
پرتال امور سهامدارن : https://sahamdar.middleeastbank.ir

نرخ حق‌الوکاله بانک خاورمیانه معادل چند درصد می باشد؟
نرخ حق‌الوکاله بانک خاورمیانه در سال ۱۳۹۸ معادل سه درصد (۳٪) می‌باشد.

سهامداران بانک چه کسانی هستند؟
ترکیب سهامداران حقیقی و حقوقی بانک تا پایان سال ۱۳۹۷ به شرح زیر می‌باشد:

ردیف شخصیت قانونی سهامدار تعداد سهامدار تعداد دارایی سهام درصد به کل
۱ حقیقی ۴۰۱۳ ۴٫۹۵۸٫۶۸۷٫۸۱۱ ۷۱
۲ حقوقی ۲۴۲ ۲٫۰۴۱٫۳۱۲٫۱۸۹ ۲۹
جمع کل ۴۲۵۵ ۷٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰
چند نوع حساب‌های سپرده ریالی در بانک خاورمیانه قابل افتتاح است؟
انواع حساب‌های سپرده ریالی:
حساب‌های قرض الحسنه
ـ حساب قرض‌الحسنه جاری بدون دسته چک
ـ حساب قرض‌الحسنه جاری با دسته چک
- حساب‌ سپرده سرمایه‌گذاری
ـ حساب‌ سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت
ـ حساب‌ سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت ۱ ساله

شرایط و مدارک مورد نیاز برای افتتاح انواع حساب‌های قرض‌الحسنه چیست؟

- حساب‌های قرض‌الحسنه
ـ حساب قرض‌الحسنه جاری بدون دسته چک
- حسابی است که مشتری از بابت افتتاح آن انتظار دریافت سود ندارد و وجوه خود را به‌صورت قرض‌الحسنه به این حساب واریز می‌کند.
- صاحب حساب می‌تواند با استفاده از دفترچه از طریق مراجعه به شعب و با استفاده از کارت بانک از تمامی پایانه‌های الکترونیکی برای دریافت یا انتقال وجوه حساب خود اقدام کند.

شرایط:
حداقل ۱۸ سال تمام

ـ حساب قرض‌الحسنه جاری با دسته چک
حسابی است که مشتری از بابت افتتاح آن انتظار دریافت سود ندارد و وجوه خود را به‌صورت قرض‌الحسنه به این حساب واریز می‌کند. به صاحب حساب جاری دسته چک ارائه می‌شود که می‌تواند با صدور چک، تمام و یا قسمتی از موجودی حساب خود را دریافت و یا به دیگری واگذار نماید. در ضمن صاحب حساب می‌تواند از خدمت کارت بانک نیز از تمامی پایانه‌های الکترونیکی برای دریافت وجوه حساب خود اقدام کند.‌

شرایط:
ـ حداقل ۱۸ سال تمام
ـ تشخیص بانک مبنی بر نیاز مشتری به افتتاح حساب جاری
ـ نداشتن سابقه صدور چک برگشتی در شبکه بانکی کشور
ـ داشتن معرف معتبر و مورد پذیرش (وکلای دادگستری، پزشکان و کارشناسان رسمی می‌توانند از معرفی‌نامه کتبی کانون وکلا، سازمان نظام پزشکی و کانون کارشناسان به‌جای معرف استفاده کنند.)

مدارک مورد نیاز:
ـ اصل و کپی شناسنامه برای افراد حقیقی
ـ اصل و کپی کارت ملی
ـ اصل و کپی اساسنامه، روزنامه رسمی و آخرین تغییرات هیات مدیره برای اشخاص حقوقی
ـ اصل و کپی شناسنامه مدیران دارای حق امضا برای اشخاص حقوقی
ـ تکمیل فرم‌های مربوطه
ـ شناسنامه اشخاص حقوقی
ـ مجوز فعالیت شغلی

شرایط و مدارک مورد نیاز برای افتتاح انواع حساب‌های سپرده مدت‌دار چیست؟
حساب‌های سپرده مدت دار
سپرده سرمایه‌‌گذاری مدت‌دار، سپرده‌ای است که مشتری با افتتاح آن، وجوه خود را به قصد سرمایه‌گذاری به آن حساب واریز می‌کند و به بانک وکالت می‌دهد در هر جایی که تشخیص دهد این وجوه را سرمایه‌گذاری کرده (پرداخت تسهیلات) و سود حاصل از سرمایه‌گذاری را پس از کسر حق‌الوکاله به وی پرداخت نماید.

حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی
به مانده این سپرده در آخر هر ماه بر اساس حداقل مانده هر روز سود ۱۰٪ سالانه تعلق می‌گیرد؛ مشروط به اینکه از تاریخ افتتاح سپرده حداقل ۳۰ روز گذشته باشد.
به صاحب این حساب دفترچه‌ای واگذار می‌شود که دریافت و پرداخت به‌وسیله آن صورت می‌گیرد. همچنین مشتری میتواند با استفاده از کارت بانک خاورمیانه از خدمات مربوط به حساب خود استفاده کند.

شرایط:
حداقل ۱۸ سال تمام
مبلغ اولیه برای افتتاح حساب و تعلق سود

ویژگی‌ها:
- حساب مشترک
- افتتاح حساب برای غیر

مدارک مورد نیاز:
- اصل و کپی شناسنامه
- اصل و کپی کارت ملی
- ارایه اصل وکالتنامه رسمی برای شخصی که بنام فرد دیگری افتتاح حساب میکند
- اصل و کپی اساسنامه، روزنامه رسمی و آخرین تغییرات هیات‌مدیره برای اشخاص حقوقی
- اصل و کپی شناسنامه مدیران دارای حق امضا برای اشخاص حقوقی
- تکمیل فرم‌های مربوطه
- شناسه اشخاص حقوقی

حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری مدت دار
به دارندگان این سپرده‌ها برگه سپرده واگذار می‌شود که مشخصات سپرده از جمله مبلغ سپرده، مدت سپرده، نام و مشخصات صاحب حساب سپرده در آن درج شده است و بر اساس ضوابط مشخص سود مندرج در جدول زیر پرداخت می‌شود.

شرایط:
حداقل ۱۸ سال تمام
مبلغ اولیه برای افتتاح حساب


ویژگی‌ها:
- افتتاح حساب برای غیر

مدارک مورد نیاز:
- اصل و کپی شناسنامه
- اصل و کپی کارت ملی
- تکمیل فرم‌های مربوطه


سود انواع سپردههای مدتدار ریالی چند درصد است؟
سود علی الحساب سپردههای مدتدار ریالی

نوع سپرده نرخ سود سالانه سپرده / درصد
کوتاه مدت ۱۰
یکساله ۱۵


انواع حواله‌های ریالی که در بانک خاورمیانه قابل استفاده است، کدامند؟
پایا (سامانه پایاپای الکترونیک)
مشتریان بانکی می‌توانند با استفاده از امکانات پایا، حداکثر مبالغ 500.000.000 ریال را بدون پرداخت کارمزد از یک حساب در یک بانک به حسابی دیگر در بانکی دیگر منتقل کنند.
مشتریان برای این منظور نیاز به شماره شبای حساب خود در بانک مبدا و شماره شبای حساب بانک مقصد دارند.

ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی)
مشتریان بانکی می‌توانند با استفاده از امکانات ساتنا، مبالغی مساوی یا بیشتر از 150.000.000 ریال را بدون پرداخت کارمزد از یک حساب در یک بانک به حسابی دیگر در بانکی دیگر منتقل کنند.
مشتریان برای این منظور نیاز به شماره شبای حساب خود نزد بانک مبدا و شماره شبای حساب بانک مقصد دارند.

چک رمزدار
چک رمزدار، چکی است که طبق درخواست مشتری توسط شعب بانک، عهده‌ی یکی از شعب سایر بانک‌ها با استفاده از رمز، جهت واریز به حساب ذی‌نفع (شخص حقیقی یا حقوقی) صادر می‌شود.

چک بانکی
چکی است که بنا به درخواست مشتری و با تامین وجه چک توسط وی ویا برای انجام امور داخلی توسط بانک وبه عهده خود بانک صادر می‌گردد و پرداخت وجه آن از طرف بانک تضمین می‌گردد و قابل پرداخت / وصول در کلیه شعب می‌باشد.

شماره شبا چیست و طریقه دریافت آن به چه صورت است؟
شناسه حساب بانکی ایران که به اختصار " شبا " نامیده می‌شود، شماره‌ای است 26 رقمی که به منظور تسهیل و استاندارد سازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تعریف شده است.
مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعب و صفحه شبا در وب‌سایت رسمی بانک، شبای حساب خود را دریافت کنند.

بانک خاورمیانه در قالب چه طرح ها و نیازهایی، تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد؟
تسهیلات ریالی
انواع تسهیلات اعطایی:
- اعطای تسهیلات برای انجام امور بازرگانی
- اعطای تسهیلات برای گسترش فعالیت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی
- اعطای تسهیلات برای خرید ماشین آلات، تاسیسات و تجهیزات و وسایل کار برای واحدهای تولیدی و خدماتی
- اعطای تسهیلات برای خرید مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار مورد نیاز واحدهای تولیدی
- تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق پیش خرید محصولات تولیدی آنان
- خرید و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول مورد نیاز واحدهای تولیدی و خدماتی
- اعطای تسهیلات ویژه برای تامین محل و دفتر کار
- صدور انواع ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی از جمله، شرکت در مناقصه و مزایده، حسن اجرای تعهدات، پیش پرداخت، استرداد کسور وجه الضمان، گمرکی، تعهد پرداخت و ضمانت‌نامه‌های متفرقه دیگر
- گشایش اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی
- قبول وجوه اداره شده اشخاص حقیقی و حقوقی برای اعطای تسهیلات طبق نظر و دستور واگذارنده وجوه

تسهیلات بانک خاورمیانه در قالب چه عقودی اعطا می‌شود؟
انواع عقود استفاده شده در اعطای تسهیلات عبارتند از:
- مضاربه
- مشارکت مدنی

مضاربه چه نوع تسهیلاتی است و دریافت آن بر اساس چه شرایطی می‌باشد؟
مضاربه عقدی است که بین بانک (صاحب سرمایه) و مشتری (عامل) منعقد شده و به موجب آن مشتری متعهد می‌شود تا با سرمایه‌ای که بانک در اختیارش قرار می‌دهد اقدام به خرید و فروش کالا کند. پس از فروش کالا و بازگرداندن اصل تسهیلات و سود ناشی از معامله با بانک، سود حاصل از معامله به نسبتی مشخص بین مشتری و بانک تقسیم می‌شود.
مدت زمان این تسهیلات با توجه به بازار فروش کالای مورد نظر توافقی، حداکثر تا ۶ ماه و قابل تمدید تا ۱ سال است.
موارد مهم:
- مدت قرارداد مضاربه
- وثایق تسهیلات مضاربه
- نسبت تقسیم سود

مشارکت مدنی چه نوع تسهیلاتی است و دریافت آن بر اساس چه شرایطی است؟
منظور از مشارکت مدنی، عقد شراکت اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد بر اساس سهم نقدی یا غیر نقدی به منظور دریافت نفع مشترک بر طبق قرارداد است.
این تسهیلات برای تمامی بخش‌های اقتصادی قابل استفاده است.
موارد مهم:
- کل سرمایه مشارکت، درصد و مبلغ سهم‌الشرکه بانک و مشتری
- مدت قرارداد
- نحوه پرداخت تسهیلات (در یک یا چند مرحله)
- نوع سهم‌الشرکه (نقدی یا غیرنقدی)
- نوع و ترکیب وثایق
- مبلغ و نرخ سود مورد انتظار بانک
- نحوه تقسیم سود

دریافت تسهیلات از بانک خاورمیانه شامل چه مراحلی می‌شود؟
- افتتاح حساب و فعال نمودن آن در یکی از شعب
- ارائه درخواست تسهیلات با هماهنگی مسوول شعبه
- ارائه مدارک موردنیاز برای تشکیل پرونده اعتباری
- تکمیل فرم‌ها و قراردادهای مربوطه و ارائه آن به شعبه
- ارائه وثایق مورد نظر بانک

مدارک موردنیاز برای دریافت تسهیلات شامل چه مواردی است؟
اشخاص حقیقی:
- اصل و کپی شناسنامه
- اصل و کپی کارت ملی
- کپی مدرک تحصیلی
- مدارک مربوط به فعالیت کاری مانند: جواز کسب، گواهی فعالیت صنعتی و ...
- مدارک مربوط به دارایی‌های ثابت متقاضی، شامل: اسناد مربوط به اموال منقول و غیرمنقول
- ارائه طرح مورد نظر برای دریافت تسهیلات

اشخاص حقوقی:
- اصل و کپی اساسنامه، روزنامه رسمی و تغییرات شرکت
- مجوز فعالیت‌های اخذ شده از سازمان‌های مربوطه، مانند: جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، گواهی استاندارد، گواهی فعالیت، کارت بازرگانی، کارت عضویت در سندیکاها، مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست، رتبه‌بندی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی
- اسامی سهامداران، تعداد و درصد سهام هر یک از آن‌ها
- اسامی اعضای هیات‌مدیره، مدرک تحصیلی، سوابق کاری و کپی شناسنامه و کارت ملی هر یک از آن‌ها
- لیست ماشین‌آلات تجهیزات و ابزارآلات موجود در شرکت
- کپی اسناد مالکیت یا اجاره‌نامه‌ی دفتر مرکزی، کارخانه یا کارگاه، حاوی آدرس، تلفن، مساحت زمین، زیر بنای ساختمان‌ها و سایر مشخصات
- اطلاعات حساب‌های شرکت در شبکه بانکی، شامل: نام بانک، شعبه، نوع حساب، آخرین مانده حساب و بستانکاری ۶ ماهه
- آخرین مانده تعهدات شرکت بابت ضمانت‌نامه های بانکی، اعتبارات اسنادی و آخرین مانده‌ی تسهیلات اخذ شده از شبکه بانکی به تفکیک هر بانک
- لیست قراردادهای اجرا شده طی ۲ سال قبل و درحال اجرای فعلی برای شرکت‌های پیمانکاری
- صورت‌های مالی دو سال قبل شرکت، شامل: ترازنامه، صورت‌حساب سود و زیان و آخرین اظهارنامه مالیاتی
- آخرین تراز آزمایشی شرکت در سال جاری
- اطلاعات پرسنلی، شامل: تعداد کارکنان، مدرک تحصیلی، تخصص و تجربه‌هایشان
- مدارک مربوط به صادرات، واردات و خرید و فروش کالا برای شرکت‌های بازرگانی
- میزان تولید بالفعل، وضعیت بازار فروش کالا و خرید مواد اولیه برای شرکت‌های تولیدی

ضمانت‌نامه چیست و انواع ضمانت‌نامه قابل ارائه در بانک خاورمیانه کدامند؟
ضمانت‌نامه بانکی تعهدی است که بانک در قبال قرارداد متقاضی با کارفرما صادر می‌نماید و در صورت درخواست کارفرما به هر دلیل، بانک وجه ضمانت‌نامه را بدون قید و شرط به کارفرما " ذی‌نفع " پرداخت می‌نماید.

انواع ضمانت‌نامه ریالی:
شرکت در مناقصه
معمولا ارگان‌های دولتی و غیردولتی برای واگذاری پروژه‌های خود با پایین‌ترین قیمت، اقدام به برگزاری مناقصه می‌نمایند. لذا برای اطمینان از برگزاری درست مناقصه، معمولا از شرکت کنندگان آن، ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه اخذ می‌شود که به سازمان برگزار کننده این اجازه را می‌دهد در صورتی که شرکت‌کننده در مناقصه به تعهدات خود عمل ننماید و از این بابت زیانی به دستگاه مناقصه گزار وارد گردد، وجه ضمانت‌نامه را از بانک دریافت نماید.

شرکت در مزایده
معمولا سازمان‌ها برای فروش اموال منقول یا غیر منقول خود به بالاترین قیمت ممکن، اقدام به برگزاری مزایده می‌کنند.
این سازمان‌ها ممکن است از شرکت کنندگان در مزایده ضمانت‌نامه‌ای تحت عنوان ضمانت‌نامه شرکت در مزایده اخذ نمایند تا در صورتی که شرکت‌کننده به تعهدات خود عمل ننماید وجه این ضمانت‌نامه را از بانک مربوطه دریافت نمایند.

حسن اجرای تعهدات
پس از انجام مناقصه و تشخیص برنده آن، ممکن است ذی‌نفع ضمانت‌نامه به منظور تضمین اجرای صحیح پروژه از طرف قرارداد خود، درخواست ارائه این نوع ضمانت‌نامه را نماید.
این نوع ضمانت‌نامه تا اجرای کامل قرارداد در اختیار کارفرما باقی می‌ماند و اگر در هر مرحله از کار، مجری طرح به تعهدات خود عمل نکرده یا کارفرما از عملکرد او ناراضی باشد، می‌تواند بابت خسارت خود وجه ضمانت‌نامه را از بانک مطالبه و دریافت نماید.

پیش پرداخت
بعد از انعقاد قرارداد بین کارفرما و پیمانکار و یا در هر مرحله‌ای از انجام کار با توافق طرفین، ممکن است به منظور تجهیز کارگاه یا تقویت بنیه مالی پیمانکار، درصدی از مبلغ قرارداد به صورت پیش‌پرداخت از طرف کارفرما به پیمانکار در قبال ارائه ضمانت‌نامه مربوطه پرداخت شود.

استرداد کسور وجه‌الضمان
در هر مرحله از کار و با پیشرفت پروژه، پیمانکار صورت وضعیت هزینه‌های انجام شده را برای کارفرما ارسال و با تایید کارفرما، پس از کسر درصدی از هر صورت وضعیت به عنوان کسور وجه‌الضمان، مابقی وجه آن به پیمانکار پرداخت می‌شود.
پس از اتمام قرارداد، پروژه به صورت موقت به کارفرما تحویل داده می‌شود و در صورت تایید نهایی آن در مدتی معین، درصد کسر شده مذکور به پیمانکار پرداخت می‌شود. اگر در فاصله تحویل موقت تا تحویل قطعی پیمانکار بخواهد کسور وجه‌الضمان را از کارفرما دریافت کند، به درخواست پیمانکار ضمانت‌نامه بانکی به او ارائه می‌شود که این نوع ضمانت‌نامه را استرداد کسور وجه‌الضمان می‌نامند.

تعهد پرداخت
به موجب این ضمانت‌نامه، بانک پرداخت بدهی یک متقاضی انجام معامله یا کاری مشخص را تعهد می‌نماید و اگر بدهکار بدهی خود را به موقع به طلبکار پرداخت نکند، او می‌تواند مطالبات خود را به مبلغ مندرج در ضمانت‌نامه از بانک دریافت نماید.

گمرکی
ضمانت‌نامه گمرکی به منظور ترخیص کالا از گمرکات کشور و به نفع گمرک، بابت حقوق و عوارض کالای وارداتی به تقاضای مشتریان از طرف بانک صادر و به گمرکات کشور ارائه می‌شود. در صورت تامین و یا عدم تامین وجه ضمانت‌نامه از طرف متقاضی، بانک متعهد است در سررسید ضمانت‌نامه، وجه آن را به حساب تعیین‌شده از طرف گمرک واریز نماید.

شرایط و مدارک دریافت ضمانت‌نامه کدامند؟
برای صدور ضمانت‌نامه بانکی ابتدا با تشکیل پرونده اعتباری، وضعیت مشتری در بانک مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر در بررسی‌های کارشناسی شرایط مورد نظر بانک احراز شود، به درخواست مشتری مبنی بر صدور ضمانت‌نامه پاسخ مثبت داده می‌شود که موارد حائز اهمیت در بررسی‌ها به شرح زیر خلاصه می‌شود:
- ضمانت‌نامه درخواستی متناسب با نوع فعالیت مشتری باشد
- مشتری دارای قابلیت انجام کار باشد یعنی تجربه، تخصص، توانایی و امکانات لازم برای انجام کار مربوطه را داشته باشد
- مشتری امکان ارائه وثایق مورد نظر بانک را داشته باشد

مدارک
ـ سپرده نقدی ضمانت‌نامه‌ها
معمولا بانک درصدی از مبلغ هر ضمانت‌نامه را بعنوان سپرده نقدی از مشتری دریافت می‌کند که این مبلغ در بانک با توجه به وضعیت مالی، شرایط هر مشتری و نوع ضمانت‌نامه تعیین می‌شود. (البته سپرده نقدی به صورت امانی در اختیار بانک بوده و در زمان ابطال ضمانت‌نامه به مشتری مسترد می‌شود.)
- کارمزد ضمانت‌نامه‌ها
بانک در قبال صدور هر ضمانت‌نامه کارمزدی را از مشتری دریافت می‌کند. این کارمزد بر اساس نوع، مبلغ و مدت هر ضمانت‌نامه محاسبه و در هنگام صدور ضمانت‌نامه از مشتری اخذ می‌گردد.
- وثایق ضمانت‌نامه‌ها
با توجه به تعهد بانک در صدور هر ضمانت‌نامه و احتمال پرداخت وجه ضمانت‌نامه به کارفرما، در قبال هر ضمانت‌نامه وثایقی از مشتری دریافت می‌شود. این وثایق با توجه به نوع ضمانت‌نامه، توانایی مالی، اهلیت مشتری وتشخیص بانک در مورد هر مشتری و هر ضمانت‌نامه می تواند متفاوت باشد. وثایق ضمانت‌نامه‌ها در بانک خاورمیانه می تواند یک یا ترکیبی از موارد زیر باشد:
- سفته تضمینی به میزان ۱۲۰٪ غیرنقدی ضمانت‌نامه‌ها به امضای متقاضی و پشت نویسی ضامن مورد قبول بانک
- ترهین وثیقه ملکی به میزان مورد نظر بانک با توجه به مبلغ ضمانت‌نامه و مبلغ سپرده نقدی
- اوراق مشارکت معتبر
- سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت بانکی
- سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس
- ضمانت‌نامه بانکی

قوانین مربوط به اجرای ضمانت‌نامه‌ها چیست؟
- در صورت تقاضای ضبط ضمانت‌نامه توسط کارفرما به هر دلیل و بدون هیچ قید و شرطی بانک موظف به پرداخت وجه ضمانت‌نامه می‌باشد.

- در صورت پرداخت وجه ضمانت‌نامه به کارفرما، مشتری موظف به تامین وجه ضمانتنامه و خسارت بانک می‌باشد.
- در مورد تمدید ضمانت‌نامه اگر در متن ضمانت‌نامه پیش‌بینی شده باشد طبق مندرجات ضمانت‌نامه عمل می‌شود، اما اگر موضوع تمدید در متن ضمانت‌نامه ذکر نشود بر اساس توضیحات زیر عمل می‌شود.
- هرگاه درخواست تمدید از طرف متقاضی باشد بایستی حداقل ۱۰ روز قبل از تاریخ انقضا به بانک ارائه شود.
- ذی‌نفع برای تمدید ضمانت‌نامه باید به متقاضی مراجعه نماید. اگر مستقیما به بانک مراجعه نمود، بانک مراتب را به متقاضی اطلاع می‌دهد تا قبل از تاریخ انقضا موجبات تمدید را فراهم نماید.
- اگر با درخواست ذی‌نفع، متقاضی موجبات تمدید ضمانت‌نامه را قبل از سررسید فراهم نکند، با درخواست ذی‌نفع وجه ضمانت‌نامه به وسیله بانک به او پرداخت می‌شود.