مدیریت تطبیق و مبارزه با پولشویی
مدیریت تطبیق و مبارزه با پولشویی

مدیریت تطبیق و مبارزه با پولشویی بانک خاورمیانه در راستای مقررات مربوطه و براساس سیاستهای کلان بانک با هدف اجرای موثر حاکمیت شرکتی ایجاد شده است. وظیفه اصلی، پایش مستمر رعایت قوانین و مقررات در کلیه سطوح بانک به منظور حصول اطمینان از رعایت قوانین، مقررات، ضوابط و استانداردهای ناظر بر فعالیتهای بانکی است که با روابط با مشتریان و سایر ذینفعان در ارتباط است. هدف، کنترل و کاهش ریسک تطبیق، اجتناب از عواقب قانونی احتمالی و آسیب به حسن شهرت بانک است که مستلزم برنامهریزی و دقت کافی در اجراست که در این مدیریت با جدیت و دقت تمام در حال انجام است. علاوه بر این، نظارت مستمر در حوزه جرایم مالی و رصد دایمی آنها از جمله جرایمی مانند پولشویی، تامین مالی تروریسم، رشوه و فساد مالی نیز در حوزه فعالیتهای این مدیریت قرار دارد. مقرراتی که در این زمینه مورد توجه قرار میگیرد طیف گستردهای از قوانین، مقررات، دستورالعملها، استانداردها و ضوابط لازمالاجرا در سطح داخلی و بینالمللی را دربرمیگیرد؛ قوانین و مقررات داخلی از جمله قانون اساسی، قوانین عادی، قوانین مربوط به فعالیتهای بانکی و بانکداری، مصوبات هیات دولت، بخشنامهها و دستورالعملهای بانک مرکزی و مصوبات داخلی بانک، همراه با مقررات بینالمللی، شامل پیمانهای بینالمللی (Conventions)، معاهدات بینالمللی (Treaties)، استانداردهای بینالمللی مبارزه با پولشویی (AML)، مقررات متحدالشکل نهادهای بینالمللی از جمله اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC-UCP) . حفظ حقوق مشتریان در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به آناین مدیریت، با پایش مستمر رعایت قوانین و مقررات در تمامی حوزهها، به مشتریان خود در اعتماد به بانک و رعایت حقوق آنها در تمامی فعالیتها و خدمات بانکی اطمینان میدهد. اعتماد و اطمینان از حفظ حقوق یکی از عوامل اصلی در انتخاب بانک مطلوب است، این مدیریت در تایید این انتخاب به مشتریان یاری میرساند. افزایش شفافیت در عملیات بانکبا رعایت صحیح و دقیق قوانین و مقررات، شفافیت در عملکرد بانک افزایش مییابد. قابلیت پیشبینی و مشخص بودن فعالیتهای بانکی، یکی از ویژگیهای مهمی است که در نهایت موجب افزایش اطمینان مشتریان است. جلوگیری از نقض قوانین و مقرراتبا شناسایی قوانین، مقررات و استانداردهای اساسی و مرتبط با فعالیتهای بانک، تدابیر لازم برای رعایت آنها اتخاذ میشود. برای دستیابی به نتیجه مطلوب، علاوه بر شناسایی قوانین و مقررات و نظارت بر حسن اجرای آنها، اقدامات لازم برای آگاهی تمامی واحدها و کارکنان آنها از مقررات ویژه مربوط به حوزه وظایف و فعالیتهای آنها و ایجاد احساس مسئولیت و وظیفه در مورد حسن اجرای آنها توسط این مدیریت انجام میشود. این رویکرد پیشگیرانه، حافظ حقوق مشتریان است. کاهش زیانهای ناشی از قصور در رعایت قوانین و مقرراتاین مدیریت، با دیدگاه مبتنی بر ریسک، و شناسایی قوانین، مقررات و فعالیتهای پرریسک، و مشخص کردن موارد حساس و تبیین زیانهای احتمالی نسبت به افزایش آنها جلوگیری مینماید. ترویج فرهنگ رعایت قوانین و مقرراتیکی از مهمترین اهداف برای دستیابی به نتایج مورد انتظار، درونی ساختن فرهنگ رعایت قوانین و مقررات در بانک است؛ به گونهای که تمامی کارکنان بانک در سطوح مختلف به طور خودکار در چارچوب قوانین عمل کرده و حافظ منافع و حقوق بانک و مشتریان باشند. حفظ شهرت و اعتبار بانکبدیهی است رعایت قوانین، مقررات و استانداردهای مرتبط با فعالیتهای بانک، با کاستن از ریسک تطبیق، موجب افزایش شفافیت، بالا رفتن سطح اعتماد و رضایت مشتریان، کاهش هزینهها و ترویج فرهنگ اجرای قانون میشود؛ مجموع عواملی که در کنار هم باعث افزایش شهرت و اعتبار بانک در نظام بانکی خواهد شد. |