پرسش‌های متداول

پرسش‌های متداول درباره بانک
پرسش‌های متداول بانکداری الکترونیک
پرسش‌های متداول سهامداران
پرسش‌های متداول خدمات ریالی
پرسش‌های متداول اعتبارات
• پرسش‌های متداول صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افق


پرسش‌های متداول درباره بانک
بانک خاورمیانه چگونه تشکیل شد؟
بانک خاورمیانه توسط گروهی مجرب از بانکداران، مدیران اقتصادی و صاحبان صنایع و بر اساس تحلیل‏‌های کارشناسی از وضعیت نظام بانکی کشور و فرصت‏‌های پیش رو تاسیس شده است.
هیات موسس در نیمه دوم سال 1387، برنامه عملیاتی خود را برای تاسیس بانک خاورمیانه آغاز نمود. پس از کسب مجوزهای لازم از شورای محترم پول و اعتبار و پذیره‏‌نویسی عمومی، طی چهار روز در خرداد 1391 پذیره‏‌نویسی تکمیل و سرمایه اولیه بانک به میزان چهار هزار میلیارد ریال توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تامین شد. سپس در مهر 1391، جلسه مجمع عمومی موسس بانک خاورمیانه برگزار گردید و ضمن تایید اساسنامه و صورت‏‌های مالی، اعضای هیات مدیره توسط سهامداران انتخاب و فعالیت بانک خاورمیانه به صورت رسمی آغاز شد.

اهداف بانک خاورمیانه چیست؟
بانک خاورميانه، یک بانک عمده فروش با تمركز بر مشتريان بزرگ و تسهیلات خاص است و به استفاده از ابزارهاي بازاريابي تخصصي و ارتباط سازمان یافته با نيازمندي‏‌هاي مشتريان تاكید دارد. در نتیجه اين امكان به بانک داده خواهد شد كه پايگاه داده‎ای تحليلي و قابل مديريت از روند فعاليت اقتصادي در دو سطح کلان و خرد ايجاد شود تا سياست‏‌ها و برنامه‏‌هاي كاري بر اساس آن تنظیم گردد.
بانک خاورميانه در نظر دارد بخشی از فعالیت‏‌های تخصصی واحدهاي ستادی را در شعب ادغام کرده و در نتیجه تمامی خدمات مورد نیاز مشتری را در محل شعبه ارایه دهد. بانک خاورميانه با اتخاذ اين راهبرد تجاري در نظر دارد تا در چارچوب قوانين و مقررات بانكي داخلي، به ویژه قانون عمليات بانكي بدون ربا و آيين‏‌نامه‏‌هاي مرتبط با آن، محصولات و خدمات بانكي را بر اساس نيازمندي‏‌هاي بخش‌‏هاي مختلف اقتصادي كشور، مهندسي نموده و علاوه بر آن، محصولات اختصاصی مشتريان را متناسب با نياز آنان طراحي و عرضه نمايد.

بانک خاورمیانه چه خدماتی را به مشتریان ارایه می‌دهد؟
فعالیت‌های ریالی شامل:
  • انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری ریالی
  • تسهیلات، اعتبارات و ضمانت‌نامه ریالی
  • حواله‌های ریالی
  • ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه و مزایده
  • ضمانت‌نامه حسن انجام کار
  • ضمانت‌نامه استرداد کسور وجه الضمان
  • ضمانت‌نامه پیش پرداخت
  • ضمانت‌نامه تعهد پرداخت
  • ضمانت‌نامه گمرکی

خدمات ارزی شامل:
  • سپرده‌گذاری ارزی
  • تسهیلات، اعتبارات و ضمانت‌نامه ارزی
  • حواله‌های ارزی
  • بروات اسنادی
  • صدور گواهینامه تمکن مالی

خدمات بانکداری الکترونیک شامل:
  • خدمات کارت
  • اینترنت بانک
  • تلفن بانک
  • موبایل بانک
  • اطلاع رسانی پیامکی
  • پایانه فروشگاهی
  • درگاه پرداخت اینترنتی
  • خدمات خودپرداز

همچنین سایر خدمات بانکی شامل:
بانکداری سیار (خدمات بانکی در محل مشتریان) می‌باشد.

شعب بانک خاورمیانه کجاست؟
1) شعبه  آفتاب کد: 1001‎
تلفن: 88623750  دورنگار: 88623758
نشانی: تهران، میدان ونک، خیابان شهید خدامی، تقاطع خیابان آفتاب، شماره 118

2) شعبه نوبخت کد: 1002
تلفن: 86089703  دورنگار: 86089759
نشانی: تهران، خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، نبش خیابان یازدهم، شماره 58

3) شعبه نیاوران کد: 1003
تلفن: 22759398  دورنگار:22759616
نشانی: تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از سه راه یاسر، شماره 299

4) شعبه الهیه کد: 1004
تلفن: 22390991  دورنگار: 22390810
نشانی: تهران. خیابان شهید فیاضی، خیابان شهید آقابزرگی. نبش کوی بیژن، شماره 33

5) شعبه مهستان کد: 1005
تلفن: 88561656  دورنگار: 88561660
نشانی: شهرک قدس، خیابان ایران زمین، شماره 2202

6) شعبه سعادت آباد کد: 1006
تلفن: 22382938 دورنگار: 22383023
نشانی: سعادت آباد. بالاتر از میدان سرلشکر شهید طهرانی مقدم. نبش کوچه هفتم، شماره 86 

7) شعبه بخارست (مرکزی) کد:1007
تلفن: 88729925  دورنگار: 88711434
نشانی: تهران، خیابان احمد قصیر، نبش خیابان پنجم، شماره 2

8) شعبه زعفرانیه کد: 1008
تلفن: 22424782  دورنگار: 22424066
نشانی: تهران، خیابان ولنجک، انتهای خیابان 13، تقاطع خیابان ثارالله، شماره 2

9) شعبه ظفرکد: 1009
تلفن: 86082385  دورنگار: 86082649
نشانی: تهران ، خیابان شهید دستگردی، بین خیابان نلسون ماندلا و خیابان ولی‌عصر، شماره 277

10) شعبه اصفهان کد: 3001
تلفن: 36644683-031  دورنگار: 36644689-031
نشانی: اصفهان، میدان فیض، نبش خیابان میر، شماره 5

11) شعبه تبریز کد:4501
تلفن: 33272605-041  دورنگار: 33272610-041
نشانی: تبریز، شهرک ولی عصر، فلکه رودکی، خیابان رودکی، نبش کوچه سحر، شماره 560

12) شعبه شیراز کد:7201
تلفن: 36268807-071  دورنگار: 36268837-071
نشانی: شیراز، بلوار ستارخان، تقاطع خیابان عفیف آباد، شماره 127

13) شعبه مشهد کد:8501
تلفن: 37656222-051  دورنگار: 37630218-051
نشانی: مشهد، بلوار سجاد، بین چهارراه بهار و چهارراه گلریز، شماره 48

14) شعبه کرمان(غیر نقدی) کد:8001
تلفن: 32473913-034  دورنگار: 32460249-034
نشانی: کرمان، بعد از میدان آزادی، ابتدای خیابان شهید بهشتی، مجتمع تجاری میلاد، طبقه سوم، واحد 603

15) شعبه اردبیل(غیر نقدی) کد:4851
تلفن: 33258701-045  دورنگار: 33258699-045
نشانی: اردبیل، خیابان امام خمینی، مجتمع تجاری اداری الدوز پاسارگاد، طبقه چهارم، واحد 47

16) شعبه کرج(غیر نقدی) کد:6241
تلفن: 32867300-026  دورنگار: 32867069-026
نشانی: کرج، میدان امام حسین، بلوار چمران، مجتمع اداری البرز بل سنتر، طبقه پنجم، واحد 508

 


نشانی و شماره تلفن واحدهای ستادی و مدیریتی بانک خاورمیانه چیست؟
تلفن: 42178000 نمابر: 88701095
نشانی: تهران، خیابان احمد قصیر، نبش خیابان پنجم، پلاک 2
کد پستی: 1513645717

چه افرادی اعضای هیات مدیره بانک خاورمیانه هستند؟
  • آقای خسرو نایبی اهرنجانی، رییس هیات مدیره
  • آقای حسین سلیمی، نایب رییس هیات مدیره
  • آقای دکتر پرویز عقیلی کرمانی، عضو هیات مدیره و مدیرعامل
  • آقای روزبه پیروز، عضو هیات مدیره
  
• آقای مهندس پرویز خاکپور، عضو هیات مدیره
  • آقای مهندس امیر دادخواه، عضو هیات مدیره
  • آقای دکتر رضا سلطانزاده، عضو هیات مدیره
  • آقای جواد جوادی قائم مقام مدیر عامل (عضو علی البدل)
  • آقای مجید صفریان (عضو علی البدل)


مدیرعامل بانک خاورمیانه کیست؟
دکتر پرویز عقیلی کرمانی

نحوه استخدام در بانک خاورمیانه چگونه است؟
بانك خاورمیانه بر اساس نیازهای واحدهای اجرایی نیروهای شایسته را استخدام مي‌كند و تنها رزومه‌هایی كه در آن بازه زماني و از طریق فرم استخدامي موجود در وب‌سایت رسمی بانک خاورمیانه تكميل شوند، بررسي مي‌شود. بعد از بررسي رزومه‌ها، از افرادي كه داراي شرايط مورد نياز باشند، براي آزمون و مصاحبه دعوت خواهد شد.

نرخ حق الوکاله سپرده های بانک خاورمیانه  چند درصد است؟
نرخ حق الوکاله سپرده‌های بانک خاورمیانه در سال 1396 ، معادل 3 درصد است.

بانک خاورمیانه در زمینه سرمایه‌گذاری و مشاوره، چه خدماتی به مشتریان حقیقی و حقوقی ارایه می‌نماید؟
مشتریان گرامی حقیقی و حقوقی می‌توانند برای سرمایه‌گذاری از طریق انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک، از خدمات مشاوره‌ای بانک خاورمیانه برای بازدهی بهتر و سودمندتر استفاده نمایند.

بانک خاورمیانه در زمینه سرمایه‌گذاری و مشاوره، چه خدماتی به مشتریان حقوقی ارایه می‌نماید؟
مشتریان گرامی حقوقی می‌توانند برای تامین مالی پروژه‌های خود از خدمات سرمایه‌گذاری و مشاوره‌ای بانک خاورمیانه استفاده نمایند.

پرسش‌های متداول بانکداری الکترونیک
بانک خاورمیانه کلیه خدمات کارت را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این خدمات عبارتند از:

  • امکان دریافت وجه نقد
  • انتقال وجه کارت به کارت
  • پرداخت قبض خدمات شهری از طریق درگاه‌های الکترونیکی
  • امکان خرید از پایانه‌های فروشگاهی کلیه بانک‌ها
  • امکان خرید از  فروشگاه‌های اینترنتی

انواع کارت‌های بانک خاورمیانه عبارتند از:

  • کارت نقدی
  • کارت هدیه
  • بن‌کارت
  • کارت مجازی
  • کارت اعتباری

كارت نقدی
دارندگان سپرده‌های سرمايه‌گذاري كوتاه مدت و سپرده‌های قرض‌الحسنه جاري، با دریافت كارت نقدی خاورمیانه مي‌توانند از طريق كانال‌هاي گوناگونی مانند: دستگاه‌های خودپرداز بانک‌هاي عضو شبکه شتاب، اينترنت‌بانک، تلفنبانک، پایانه‌های فروشگاهی و درگاه‌های خرید اینترنتی به حساب‌هاي خود دسترسي داشته و از خدمات آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی استفاده کنند.

خدمات کارت نقدی

  •  برداشت وجه نقد از خودپرداز بانک‌هاي عضو شبکه شتاب تا سقف 2،000،000 ريال در شبانه‌روز
  •  اعلام موجودي حساب از خودپرداز بانک‌هاي عضو شبکه شتاب 
  •  پرداخت قبوض
  •  تغيير رمز اول و رمز دوم كارت از طريق خودپرداز بانک خاورمیانه
  •  انتقال وجه از خودپرداز بانک‌ها تا سقف 30،000،000 ريال در شبانه‌روز به كارت‌ نقدی بانک‌هاي عضو شبکه شتاب
  •  دريافت صورتحساب 10 گردش آخر حساب از خودپرداز بانک خاورمیانه

کارت هدیه 
کارت هدیه بانک خاورمیانه که با مبالغ معین صادر می‌شود به دارنده آن اجازه می‌دهد به تعداد دفعات دلخواه تا سقف موجودی کارت از پايانه‌هاي فروشگا‌هی خرید انجام دهند و يا درصورت نياز به وجه نقد، از دستگاه‌هاي خودپرداز بانک خاورمیانه پول نقد دریافت کنند.
همچنین دارندگان کارت هدیه می‌توانند پس از اخذ رمز دوم و کد CVV2  از طریق خودپرداز‌های بانک خاورمیانه نسبت به خرید کالا و خدماتی که از طریق درگاه‌های اینترنتی عرضه می‌گردد، اقدام نمایند.

بن کارت
کارتی است که سازمان‌ها و شرکت‌ها برای انجام پرداخت‌های غیر نقدی به کارکنان خود، از آن استفاده می‌کنند. این کارت‌ها توسط فروشگاه‌ها پذیرش می‌شوند.

کارت مجازی
کارت مجازی شماره‌ای 16 رقمی است که با استفاده از آن، صرفا انتقال وجه از طریق کارت به کارت به حساب متصل به کارت انجام می‌شود. این انتقال از طریق دستگاه خودپرداز (ATM)، پایانه شعب (PIN PAD)، اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک امکان‌پذیر است. این کارت صرفا برای حساب‌های اشخاص حقوقی درنظر گرفته شده است.

کارت اعتباری
کارت‌های اعتباری به منظور ارائه اعتبار خرد و کوتاه مدت به مشتریان صادر می‌شوند که بر اساس آن دارنده کارت می‌تواند تا میزان مشخص از خدمات فروش کالا یا خدمات استفاده کند.

انواع کارت اعتباری

  • کارت طلایی: 300 تا 500 میلیون تومان
  • کارت نقره ای : 100 تا 300 میلیون تومان
  • کارت برنزی : تا 100 میلیون تومان

نکات مهم: 
در صورت مفقود شدن كارت، مراتب را به‌صورت مكتوب به نزديك‌ترين شعبه بانک اعلام نماييد. چنانچه شماره كارت خود را به خاطر سپرده و يا در محل مناسبي درج كرده باشيد، مي‌توانيد در هر ساعت از شبانه‌روز، از طريق اینترنت‌بانک و تماس با ارتباط با مشتریان بانک خاورمیانه نسبت به مسدود كردن كارت خود اقدام نماييد.

چنانچه رمز كارت خود را فراموش كرديد، با در دست داشتن کارت ملی به نزدیک‌ترین شعبه بانک خاورمیانه مراجعه و رمز جديد درخواست نماييد.


چگونه می‌توان کارت بانک خاورمیانه را دریافت و از خدمات آن استفاده کرد؟
• چنانچه داراي یکی از انواع حساب سرمايه‌گذاري كوتاه مدت و حساب جاري در بانک خاورمیانه هستيد، با دردست داشتن اصل کارت ملی، به نزدیک‌ترین شعبه مراجعه نماييد. در غير اين صورت ابتدا نسبت به افتتاح حساب در يكي از شعب بانک اقدام نماييد
• تكميل فرم درخواست صدور كارت
• صدور كارت به صورت آني و دريافت آن به همراه پاکت رمز

نکات مهم
• كارت‌هاي بانک خاورمیانه پس از دریافت توسط مشتری قابل استفاده است. 
• با دريافت كارت از شعبه، به اولين دستگاه خودپرداز متعلق به بانک خاورمیانه مراجعه نموده و با استفاده از شماره اوليه شخصي چهار رقمي كه به صورت پيش فرض تعريف شده است، نسبت به تغيير و انتخاب شماره شخصي جديد خود اقدام نمايید.
• چنانچه کارت خود را در مدت زمان محدودي از دريچه مخصوص کارت برندارید، به منظور حفظ منافع شما، کارت به داخل دستگاه عودت داده مي‌شود و می‌باید در اولین فرصت ممکن با مراجعه به شعبه دارنده دستگاه، با ارایه مدارک شناسایی معتبر برای دریافت کارت خود اقدام نمایید.
• در صورت مفقود شدن كارت، مراتب را به صورت مكتوب به نزديكترين شعبه بانک اعلام نماييد و چنانچه شماره كارت خود را به خاطر سپرده و يا در محل مناسبي درج كرده باشيد، مي‌توانيد در هر ساعت از شبانه روز، از طريق تلفن بانک نسبت به مسدود كردن كارت خود اقدام نماييد.
• چنانچه رمز كارت خود را فراموش كرديد، با در دست داشتن کارت ملی به نزدیک ترین شعبه بانک خاورمیانه مراجعه و درخواست رمز جديد نماييد.
• می توانید با اتصال كارت خود به ساير حساب‌هاي خويش نزد بانک خاورمیانه، در صورت عدم وجود مانده كافي در حساب پيش فرض كارت، از وجوه مانده سایر حساب‌هاي خود در دستگاه هاي خودپرداز بانک بهره‌مند شوید.
• براي استفاده از خدمات پرداخت اينترنتي، نياز به شماره کارت، كد اعتبار سنجي (CVV2) و تاریخ انقضای مندرج برروی کارت به همراه رمز دوم كارت (رمز پرداخت اينترنتي) است که برای دریافت آن می‌بایست از طريق دستگاه‌هاي خودپرداز بانک خاورمیانه در سراسر كشور اقدام نمایید.

در چه دستگاه‌ها و مکان‌هايي مي توان از كارت بانک خاورمیانه استفاده كرد؟
• دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های عضو شبکه شتاب
• دستگاه‌های پایانه‌ی شعب بانک‌های عضو شبکه شتاب
• پايانه‌هاي فروش بانک‌های عضو شبکه شتاب نصب شده در مراكز خريد و فروشگاه‌ها
• کیوسک بانک‌های عضو شبکه شتاب
• تلفن بانک‌های عضو شبکه شتاب
• همراه بانک‌های عضو شبکه شتاب
• درگاه اینترنتی بانک‌های عضو شبکه شتاب

کارت نقدی بانک خاورمیانه چه خدماتي به مشتريان ارایه مي‌دهد؟
• برداشت وجه نقد از خودپردازهاي بانک خاورمیانه تاسقف 2/000/000 ريال در شبانه‌روز
• برداشت وجه نقد از خودپردازهاي بانک‌هاي عضو شتاب تاسقف 2/000/000 ريال در شبانه‌روز
• اعلام موجودي حساب
• پرداخت قبوض
• تغيير رمز اول و رمز دوم كارت از طريق خودپرداز بانک خاورمیانه
• انتقال وجه از پايانه‌هاي خودپرداز بانک خاورمیانه تا سقف 30/000/000 ريال به كارت‌هاي بانکهاي عضو شتاب
• دريافت صورتحسابِ پنج گردش آخر حساب از خودپرداز بانک خاورمیانه
• با اتصال كارت خود به ساير حساب‌هايتان نزد بانک خاورمیانه، در صورت عدم وجود مانده كافي در حساب پيش فرض كارت، از مانده حساب‌هاي پشتيبان خود در دستگاه‌هاي خودپرداز بانک خاورمیانه بهره‌مند گرديد

درگاه پرداخت اینترنتی (Internet Gateway) چیست؟
فضایی مجازی است که پس از دریافت شماره کارت، رمز دوم کارت، کد CVV2 و تاریخ انقضای كارت و تایید آن، مجوز لازم را برای خرید کالا یا خدمات در اختیار دارنده کارت قرار می‌دهد.
توجه: هنگام استفاده از این خدمات از طریق بانک‌های گوناگون، به آدرس صفحه درگاه پرداخت اینترنتی توجه فرمایید تا اطلاعات کارت و موجودی حساب شما مورد سواستفاده قرار نگیرد.

چگونه مي‌توان از خدمات پرداخت اينترنتي به وسيله "كارت نقدی خاورمیانه " استفاده كرد؟
براي استفاده از خدمات پرداخت اينترنتي، نياز به رمز اينترنتي (رمز دوم كارت) و كد اعتبار سنجي (CVV2) كارت است.
براي دريافت رمز دوم، می‌توانید از طريق دستگاه هاي خودپرداز بانک خاورمیانه در سراسر كشور اقدام نمایید.
لازم به ذکر است کد CVV2 بر روی کارت بانک شما درج شده است.

در صورت ضبط کارت توسط دستگاه خودپرداز چه باید کرد؟
چنانچه کارت خود را در مدت زمان محدودي از دريچه مخصوص کارت برندارید، به منظور حفظ منافع شما، کارت به داخل دستگاه عودت داده مي‌شود که می‌بایست در اولین فرصت ممکن با مراجعه به شعبه دارنده دستگاه با ارایه اصل کارت ملی، جهت دریافت کارت خود اقدام نمایید.

در صورت مفقود شدن یا به سرقت رفتن کارت چه اقداماتی باید انجام شود؟
در صورت مفقود شدن كارت، مراتب را به صورت مكتوب به نزديكترين شعبه بانک اعلام نماييد.
لازم به ذکر است که چنانچه شماره كارت خود را به خاطر سپرده و يا در محل مناسبي درج كرده باشيد، مي‌توانيد در هر زمان، از طريق تلفنبانک نسبت به مسدود كردن كارت خود اقدام نماييد.

درصورت فراموش كردن رمز كارت بانک چه بايد كرد؟
چنانچه رمز كارت خود را فراموش كرده‌ايد، به نزدیک‌ترین شعبه بانک خاورمیانه مراجعه و با ارایه اصل کارت ملی، درخواست صدور رمز جديد نماييد.

پرسش‌های متداول سهامدارن
وضعیت سهام بانک خاورمیانه در بازار بورس و اوراق بهادار، چگونه قابل پیگیری است؟
سهام بانک خاورمیانه با نماد معاملاتی (وخاور) در بازار دوم بورس تهران معامله می‌شود و برای مشاهده وضعیت معاملات به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس www.Tsetmc.ir مراجعه فرمایید سپس با جستجوی نماد "وخاور" تمامی اطلاعات مربوط به سهام بانک خاورمیانه اعم از قیمت و حجم معاملات آن برای شما قابل مشاهده است.  

برای کسب اطلاع از مجامع بانک، چگونه می توان اقدام نمود؟
اطلاع از مجامع بانک از راه‌های زیر امکان‌پذیر می باشد:
 مراجعه به سایت کدال به آدرس www.codal.ir
 روزنامه‌های کثیر الانتشار (اطلاعات و دنیای اقتصاد) در دوره برگزاری مجامع
 وب سایت بانک خاورمیانه
 تماس با اداره امور سهام


برای دریافت گزارش‌های سالانه، چگونه می‌توان اقدام نمود؟
گزارش‌های سالانه بانک از راه‌های زیر قابل دریافت است:
 تمامی گزارش‌های مالی بانک در سایت کدال به آدرس www.codal.ir انتشار یافته و قابل دسترسی می‌باشد.
 وب سایت رسمی بانک خاورمیانه
 حضور در مجامع
 مراجعه حضوری به اداره سهام


چگونه می توان سود سهام سال‌های گذشته را دریافت نمود؟
سود سهام از طريق اعلام شماره حساب بانكي با قيد مشخصات كامل حساب قابل دريافت است، برای این‌کار به وب‌سایت رسمی بانک مراجعه کرده و از قسمت امور سهامداران فرم اطلاعات سهامدار را دریافت نمایید و پس از تکمیل آن، به‌صورت حضوری یا از طريق پست و يا از طريق فكس به اداره سهام تحویل نمایید.

برای واگذاری یا خرید سهام بانک به کجا می توان مراجعه نمود؟
براي خريد يا فروش سهام بانک (يا سهام سایر شرکت‌های سهامی عام) سهامداران مي‌توانند به هر يک از كارگزاري‌هاي مورد وثوق سازمان بورس اوراق بهادار مراجعه نموده و دستور خريد يا فروش سهام خود را بدهند. لازم به ذکر است که شرکت کارگزاری بانک خاورمیانه، آماده ارایه خدمات مربوط به بازار سرمایه به سهامداران گرامی است.

چگونه می‌توان از پرتال سهامداران استفاده کرد؟
کلیه سهامداران محترم و یا وکلای قانونی ایشان می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به امور سهام یا یکی از شعب بانک خاورمیانه مراجعه و ضمن تکمیل فرم درخواست نسبت به اخذ رمز ورود و بروشور نحوه استفاده از پرتال سهامداران اقدام نمایند.

برای تماس با اداره سهام، چه راه‌های ارتباطی وجود دارد؟
خیابان بخارست، نبش خیابان پنجم، پلاک 2، نیم طبقه اول
شماره تماس: 42178000 داخلی 1020
شماره فکس: 88729851
پرتال امور سهامدارن : https://sahamdar.middleeastbank.ir

نرخ حق الوکاله بانک خاورمیانه در سال‌ 1395 معادل چند درصد می باشد؟
نرخ حق الوکاله بانک خاورمیانه در سال‌ 1395 معادل سه درصد (3%) می‌باشد.


سهامداران بانک چه کسانی هستند؟
ترکیب سهامداران حقیقی و حقوقی بانک تا پایان فروردین 1396 به شرح زیر می‌باشد:

ردیف    شخصیت قانونی سهامدار تعداد سهامدار تعداد دارایی سهام درصد به کل
1 حقیقی 2,255 3,011,786,969 75,3
2 حقوقی 217          988,213,031 24,7
جمع کل 2,472       4,000,000,000 100


پرسش‌های متداول در مورد خدمات ریالی
چند نوع حساب های سپرده ریالی در بانک خاورمیانه قابل افتتاح است؟
انواع حساب‌های سپرده ریالی:
• حساب‌های قرض الحسنه
   ـ حساب قرض الحسنه جاری بدون دسته چک
   ـ حساب قرض الحسنه جاری با دسته چک
• حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری
  ـ حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت
  ـ حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری سه ماهه
  ـ حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری شش ماهه
  ـ حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری نه‌ ماهه
  ـ حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری یکساله

شرایط و مدارک مورد نیاز برای افتتاح انواع حساب‌های قرض الحسنه چیست؟

• حساب‌های قرض‌الحسنه
ـ حساب قرض‌الحسنه جاری بدون دسته چک
حسابي است كه مشتري از بابت افتتاح آن انتظار دريافت سود ندارد و وجوه خود را به‌صورت قرض‌الحسنه به اين حساب واريز مي‌كند.
صاحب حساب می‌تواند با استفاده از دفترچه از طریق مراجعه به شعب و با استفاده از کارت بانک از تمامی پایانه‌های الکترونیکی برای دریافت یا انتقال وجوه حساب خود اقدام کند.

شرایط:
حداقل 18 سال تمام

ـ حساب قرض‌الحسنه جاری با دسته چک
حسابي است كه مشتري از بابت افتتاح آن انتظار دريافت سود ندارد و وجوه خود را بصورت قرض‌الحسنه به اين حساب واريز مي‌كند. به صاحب حساب جاري دسته چک ارایه مي‌شود که مي‌تواند با صدور چک، تمام و يا قسمتي از موجودي حساب خود را دريافت و يا به ديگري واگذار نمايد. در ضمن صاحب حساب می تواند از خدمت کارت بانک نیز از تمامی پایانه‌های الکترونیکی برای دریافت وجوه حساب خود اقدام کند.

شرایط:
ـ حداقل 18 سال تمام
ـ تشخیص بانک مبنی بر نیاز مشتری به افتتاح حساب جاری
ـ نداشتن سابقه صدور چک برگشتی در شبکه بانکی کشور
ـ داشتن معرف معتبر و مورد پذیرش (وکلای دادگستری، پزشکان و کارشناسان رسمی می‌توانند از معرفی نامه کتبی کانون وکلا، سازمان نظام پزشکی و کانون کارشناسان به‌جای معرف استفاده کنند.)

مدارک مورد نیاز:
ـ  اصل و کپی شناسنامه برای افراد حقیقی
ـ  اصل و کپی کارت ملی
ـ  اصل و کپی اساسنامه، روزنامه رسمی و آخرین تغییرات هیات مدیره برای اشخاص حقوقی
ـ  اصل و کپی شناسنامه مدیران دارای حق امضا برای اشخاص حقوقی
ـ  تکمیل فرم‌های مربوطه
ـ  شناسنامه اشخاص حقوقی
ـ  مجوز فعالیت شغلی

شرایط و مدارک مورد نیاز برای افتتاح انواع حساب‌های سپرده مدت‌دار چیست؟
• حساب‌های سپرده مدت دار
سپرده سرمايه‌گذاري مدت دار، سپرده‌اي است كه مشتري با افتتاح آن، وجوه خود را به قصد سرمايه‌گذاري به آن حساب واريز مي‌كند و به بانک وكالت مي‌دهد در هر جايي كه تشخيص دهد اين وجوه را سرمايه‌گذاري كرده (پرداخت تسهيلات) و سود حاصل از سرمايه‌گذاري را پس از كسر حق الوكاله به وي پرداخت نمايد.

• حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی
به مانده این سپرده در آخر هر ماه بر اساس حداقل مانده هر روز سود 10%  سالانه تعلق می‌گیرد؛ مشروط به اینکه از تاریخ افتتاح سپرده حداقل 30 روز گذشته باشد.
به صاحب اين حساب دفترچه‌اي واگذار مي‌شود كه دريافت و پرداخت به‌وسيله آن صورت می‌گيرد همچنین مشتری می‌تواند با استفاده از کارت بانک خاورمیانه از خدمات مربوط به حساب خود استفاده کند.

شرایط:
  حداقل 18 سال تمام
  مبلغ اولیه برای افتتاح حساب و تعلق سود

ویژگی‌ها:
- حساب مشترک
- افتتاح حساب برای غیر

مدارک مورد نیاز:
- اصل و کپی شناسنامه
- اصل و کپی کارت ملی
- ارایه اصل وکالتنامه رسمی برای شخصی که بنام فرد دیگری افتتاح حساب می‌کند
- اصل و کپی اساسنامه، روزنامه رسمی و آخرین تغییرات هیات مدیره برای اشخاص حقوقی
- اصل و کپی شناسنامه مدیران دارای حق امضا برای اشخاص حقوقی
- تکمیل فرم های مربوطه
- شناسه اشخاص حقوقی

حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری مدت دار
به دارندگان اين سپرده‌ها برگه سپرده واگذار مي‌شود كه مشخصات سپرده از جمله مبلغ سپرده، مدت سپرده، نام و مشخصات صاحب حساب سپرده در آن درج شده است و بر اساس ضوابط مشخص سود مندرج در جدول زیر پرداخت مي‌شود.

شرایط:
  حداقل 18 سال تمام
  مبلغ اولیه برای افتتاح حساب


ویژگی‌ها:
- افتتاح حساب برای غیر

مدارک مورد نیاز:
- اصل و کپی شناسنامه
- اصل و کپی کارت ملی
- تکمیل فرم‌های مربوطه


سود انواع سپرده‌های مدت‌دار ریالی چند درصد است؟
سود علی الحساب سپرده‌های مدت‌دار ریالی

نوع سپرده نرخ سود سالانه سپرده / درصد
کوتاه مدت 10
سه ماهه 10
شش ماهه 10
نه ماهه 10
یکساله 15











انواع حواله‌های ریالی که در بانک خاورمیانه قابل استفاده است، کدامند ؟
پایا (سامانه پاياپاي الکترونيک)
مشتريان بانكي مي‌توانند با استفاده از امكانات پایا، حداکثر مبالغ 500.000.000 ریال را بدون پرداخت كارمزد از يک حساب در يك بانک به حسابي ديگر در بانكي ديگر منتقل كنند.
مشتریان برای این منظور نیاز به شماره شبای حساب خود در بانک مبدا و شماره شبای حساب بانک مقصد دارند.

ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی)
مشتريان بانكي مي‌توانند با استفاده از امكانات ساتنا، مبالغ بیشتر از 150.000.000 ریال را بدون پرداخت كارمزد از يک حساب در يک بانک به حسابي ديگر در بانكي ديگر منتقل كنند.
مشتریان برای این منظور نیاز به شماره شبای حساب خود نزد بانک مبدا و شماره شبای حساب بانک مقصد دارند.

چک رمزدار
چک رمزدار، چکی است که طبق درخواست مشتری توسط شعب بانک، عهده ی یکی از شعب سایر بانکها با استفاده از رمز، جهت واریز به حساب ذینفع (شخص حقیقی یا حقوقی) صادر می شود. 

چک بانکی
چکی است که بنا به درخواست مشتری و با تامین وجه چک توسط وی ویا برای انجام امور داخلی توسط بانک وبه عهده خود بانک صادر می‌گردد و پرداخت وجه آن از طرف بانک تضمین می‌گردد و قابل پرداخت / وصول در کلیه شعب می‌باشد.

شماره شبا چیست و طریقه دریافت آن به چه صورت است؟
شناسه حساب بانکي ايران که به اختصار " شبا " ناميده مي‌شود، شماره‌اي است 26 رقمي که به منظور تسهیل و استاندارد سازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تعریف شده است.
مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعب و صفحه شبا در وب‌سايت رسمی بانک، شباي حساب خود را دريافت کنند.

پرسش‌های متداول در مورد اعتبارات
بانک خاورمیانه در قالب چه طرح ها و نیازهایی، تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد؟
• تسهیلات ریالی
انواع تسهیلات اعطایی:
- اعطاي تسهيلات براي انجام امور بازرگاني
- اعطاي تسهيلات براي گسترش فعاليت‌هاي توليدي، بازرگاني و خدماتي
- اعطاي تسهيلات براي خريد ماشين آلات، تاسيسات و تجهيزات و وسايل كار براي واحدهاي توليدي و خدماتي
- اعطاي تسهيلات براي خريد مواد اوليه، لوازم يدكي و ابزار كار مورد نياز واحدهاي توليدي
- تامين سرمايه در گردش مورد نياز واحدهاي توليدي از طريق پيش خريد محصولات توليدي آنان
- خريد و واگذاري اموال منقول و غيرمنقول مورد نياز واحدهاي توليدي و خدماتي
- اعطاي تسهيلات ويژه براي تامین محل و دفتر کار
- صدور انواع ضمانت‌نامه هاي ارزي و ريالي از جمله، شركت در مناقصه و مزايده، حسن اجراي تعهدات، پيش پرداخت، استرداد كسور وجه الضمان، گمركي، تعهد پرداخت و ضمانت‌نامه‌هاي متفرقه ديگر
- گشايش اعتبارات اسنادي داخلي و خارجي
- قبول وجوه اداره شده اشخاص حقيقي و حقوقي براي اعطاي تسهيلات طبق نظر و دستور واگذارنده وجوه

تسهیلات بانک خاورمیانه در قالب چه عقودی اعطا می‌شود؟
انواع عقود استفاده شده در اعطای تسهیلات:
  • مضاربه
  • مشارکت مدنی

مضاربه چه نوع تسهیلاتی است و  دریافت آن بر اساس چه شرایطی می‌باشد؟
مضاربه عقدی است که بین بانک (صاحب سرمایه) و مشتری (عامل) منعقد شده و به موجب آن مشتری متعهد می‌شود تا با سرمایه‌ای که بانک در اختیارش قرار می‌دهد اقدام به خرید و فروش کالا کند. پس از فروش کالا و بازگرداندن اصل تسهیلات و سود ناشی از معامله با بانک، سود حاصل از معامله به نسبتی مشخص بین مشتری و بانک تقسیم می شود.
مدت زمان این تسهیلات با توجه به بازار فروش کالای مورد نظر توافقی، حداکثر تا 6 ماه و قابل تمدید تا یکسال است.
موارد مهم:
- مدت قرارداد مضاربه
- وثایق تسهیلات مضاربه
- نسبت تقسیم سود

مشارکت مدنی چه نوع تسهیلاتی است و  دریافت آن بر اساس چه شرایطی است؟
منظور از مشارکت مدنی، عقد شراکت اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد بر اساس سهم نقدی یا غیر نقدی به منظور دریافت نفع مشترک بر طبق قرارداد است.
این تسهیلات برای تمامی بخش‌های اقتصادی قابل استفاده است.
موارد مهم:
- کل سرمایه مشارکت، درصد و مبلغ سهم الشرکه بانک و مشتری
- مدت قرارداد
- نحوه پرداخت تسهیلات (در یک یا چند مرحله)
- نوع سهم الشرکه (نقدی یا غیرنقدی)
- نوع و ترکیب وثایق
- مبلغ و نرخ سود مورد انتظار بانک
- نحوه تقسیم سود

دریافت تسهیلات از بانک خاورمیانه شامل چه مراحلی می‌شود؟
مراحل دریافت تسهیلات در بانک خاورمیانه:
- افتتاح حساب و فعال نمودن آن در یکی از شعب
- ارایه درخواست تسهیلات با هماهنگی مسوول شعبه
- ارایه مدارک موردنیاز برای تشکیل پرونده اعتباری
- تکمیل فرم‌ها و قراردادهای مربوطه و ارایه آن به شعبه
- ارایه وثایق مورد نظر بانک

مدارک موردنیاز برای دریافت تسهیلات شامل چه مواردی است؟
مدارک موردنیاز برای دریافت تسهیلات
اشخاص حقیقی:
- اصل و کپی شناسنامه
- اصل و کپی کارت ملی
- کپی مدرک تحصیلی
- مدارک مربوط به فعالیت کاری، مانند: جواز کسب، گواهی فعالیت صنعتی و ...
- مدارک مربوط به دارایی های ثابت متقاضی، شامل: اسناد مربوط به اموال منقول و غیر منقول
- ارایه طرح مورد نظر برای دریافت تسهیلات

اشخاص حقوقی:
- اصل و کپی اساسنامه، روزنامه رسمی و تغییرات شرکت
- مجوز فعالیت‌های اخذ شده از سازمان‌های مربوطه، مانند: جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، گواهی استاندارد، گواهی فعالیت، کارت بازرگانی، کارت عضویت در سندیکاها، مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست، رتبه بندی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 
- اسامی سهامداران، تعداد و درصد سهام هر یک از آن‌ها
- اسامی اعضای هیات مدیره، مدرک تحصیلی، سوابق کاری و کپی شناسنامه و کارت ملی هر یک از آن‌ها
- لیست ماشین آلات تجهیزات و ابزارآلات موجود در شرکت
- کپی اسناد مالکیت یا اجاره‌نامه دفتر مرکزی، کارخانه یا کارگاه، حاوی آدرس، تلفن، مساحت زمین، زیر بنای ساختمان‌ها و سایر مشخصات
- اطلاعات حساب‌های شرکت در شبکه بانکی، شامل: نام بانک، شعبه، نوع حساب، آخرین مانده حساب و بستانکاری 6 ماهه
- آخرین مانده تعهدات شرکت بابت ضمانت‌نامه های بانکی، اعتبارات اسنادی و آخرین مانده تسهیلات اخذ شده از شبکه بانکی به تفکیک هر بانک
- لیست قراردادهای اجرا شده طی دو سال قبل و درحال اجرای فعلی برای شرکت‌های پیمانکاری
- صورت‌های مالی دو سال قبل شرکت، شامل: ترازنامه، صورت‌حساب سود و زیان و آخرین اظهار نامه مالیاتی
- آخرین تراز آزمایشی شرکت در سال جاری
- اطلاعات پرسنلی، شامل: تعداد کارکنان، مدرک تحصیلی، تخصص و تجربه شان
- مدارک مربوط به صادرات، واردات و خرید و فروش کالا برای شرکت‌های بازرگانی
- میزان تولید بالفعل، وضعیت بازار فروش کالا و خرید مواد اولیه برای شرکت‌های تولیدی

ضمانت‌نامه چیست و انواع ضمانت‌نامه قابل ارایه در بانک خاورمیانه کدامند؟
ضمانت‌نامه بانکی تعهدی است که بانک در قبال قرارداد متقاضی با کارفرما صادر می‌نماید و در صورت درخواست کارفرما به هر دلیل، بانک وجه ضمانت‌نامه را بدون قید و شرط به کارفرما " ذینفع " پرداخت می‌نماید.
انواع ضمانت‌نامه ریالی:
• شرکت در مناقصه
معمولا ارگان‌هاي دولتي و غيردولتي برای واگذاری پروژه‌های خود با پایین‌ترین قیمت، اقدام به برگزاری مناقصه می‌نمایند. لذا برای اطمینان از برگزاری درست مناقصه، معمولا از شرکت کنندگان آن، ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه اخذ می‌شود که به سازمان برگزار كننده این اجازه را مي‌دهد در صورتي كه شركت كننده در مناقصه به تعهدات خود عمل ننمايد و از اين بابت زياني به دستگاه مناقصه گزار وارد گردد، وجه ضمانت‌نامه را از بانک دريافت نمايد.

• شركت در مزايده
معمولا سازمان‌ها برای فروش اموال منقول يا غير منقول خود به بالاترين قيمت ممكن، اقدام به برگزاری مزايده می‌کنند.
اين سازمان‌ها ممكن است از شركت كنندگان در مزايده ضمانت‌نامه اي تحت عنوان ضمانت‌نامه شركت در مزايده اخذ نمايند تا در صورتي كه شركت كننده به تعهدات خود عمل ننمايد وجه اين ضمانت‌نامه را از بانک مربوطه دریافت نمايند.

• حسن اجراي تعهدات
پس از انجام مناقصه و تشخيص برنده آن، ممكن است ذينفع ضمانت‌نامه به منظور تضمين اجراي صحيح پروژه از طرف قرارداد خود، درخواست ارایه اين نوع ضمانت‌نامه را نمايد.
اين نوع ضمانت‌نامه تا اجراي كامل قرارداد در اختيار كارفرما باقي مي‌ماند و اگر در هر مرحله از كار، مجري طرح به تعهدات خود عمل نكرده یا كارفرما از عملكرد او ناراضي باشد، مي‌تواند بابت خسارت خود وجه ضمانت‌نامه را از بانک مطالبه و دريافت نمايد.

• پيش پرداخت
بعد از انعقاد قرارداد بين كارفرما و پيمانكار و يا در هر مرحله‌اي از انجام كار با توافق طرفين، ممكن است به منظور تجهيز كارگاه يا تقويت بنيه مالي پيمانكار، درصدي از مبلغ قرارداد به صورت پيش‌پرداخت از طرف كارفرما به پيمانكار در قبال ارایه ضمانت‌نامه مربوطه پرداخت شود.

• استرداد كسور وجه الضمان
در هر مرحله از کار و با پيشرفت پروژه، پيمانكار صورت وضعيت هزينه‌هاي انجام شده را براي كارفرما ارسال و با تایيد كارفرما، پس از كسر درصدي از هر صورت وضعيت به عنوان كسور وجه الضمان، مابقي وجه آن به پيمانكار پرداخت مي‌شود.
پس از اتمام قرارداد، پروژه به صورت موقت به كارفرما تحويل داده مي‌شود و در صورت تایيد نهایی آن در مدتي معين، درصد کسر شده مذكور به پيمانكار پرداخت مي‌شود. اگر در فاصله تحويل موقت تا تحويل قطعي پيمانكار بخواهد كسور وجه الضمان را از كارفرما دريافت كند، به درخواست پيمانكار ضمانت‌نامه بانكي به او ارایه مي‌شود که اين نوع ضمانت‌نامه را استرداد كسور وجه الضمان مي‌نامند.

• تعهد پرداخت
به موجب این ضمانت‌نامه، بانک پرداخت بدهی یک متقاضی انجام معامله یا کاری مشخص را تعهد می‌نماید و اگر بدهکار بدهی خود را به موقع به طلبکار پرداخت نکند، او می‌تواند مطالبات خود را به مبلغ مندرج در ضمانت‌نامه از بانک دریافت نماید.

• گمركي
ضمانت‌نامه گمركي به منظور ترخيص كالا از گمركات كشور و به نفع گمرک، بابت حقوق و عوارض كالاي وارداتي به تقاضاي مشتريان از طرف بانک صادر و به گمركات ارایه مي‌شود. در صورت تامين و يا عدم تامين وجه ضمانت‌نامه از طرف متقاضي، بانک موظف مي‌باشد در سررسيد ضمانت‌نامه، وجه آن را به حساب تعيين شده از طرف گمرک واريز نمايد.

شرایط و مدارک دریافت ضمانت‌نامه کدامند؟
• شرایط
براي صدور ضمانت‌نامه بانكي ابتدا با تشكيل پرونده اعتباري، وضعيت مشتري در بانک مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اگر در بررسي‌هاي كارشناسي شرايط مورد نظر بانک احراز شود، به درخواست مشتری مبني بر صدور ضمانت‌نامه پاسخ مثبت داده مي‌شود که موارد حایز اهميت در بررسي‌ها به شرح زير خلاصه مي‌شود:
- ضمانت‌نامه درخواستي متناسب با نوع فعاليت مشتري باشد
- مشتري داراي قابليت انجام كار باشد يعني تجربه، تخصص، توانايي و امكانات لازم براي انجام كار مربوطه را داشته باشد
- مشتري امكان ارایه وثايق مورد نظر بانک را داشته باشد

• مدارک
ـ سپرده نقدي ضمانت‌نامه‌ها
معمولا بانک درصدي از مبلغ هر ضمانت‌نامه را بعنوان سپرده نقدي از مشتري دريافت مي‌كند که اين مبلغ در بانک با توجه به وضعيت مالي، شرايط هر مشتري و نوع ضمانت‌نامه تعيين مي‌شود. (البته سپرده نقدي به صورت اماني در اختيار بانک بوده و در زمان ابطال ضمانت‌نامه به مشتري مسترد مي‌شود.)
- كارمزد ضمانت‌نامه‌ها
بانک در قبال صدور هر ضمانت‌نامه كارمزدي را از مشتري دريافت مي‌كند. اين كارمزد بر اساس نوع، مبلغ و مدت هر ضمانت‌نامه محاسبه و در هنگام صدور ضمانت‌نامه از مشتري اخذ مي‌گردد.
- وثايق ضمانت‌نامه‌ها
با توجه به تعهد بانک در صدور هر ضمانت‌نامه و احتمال پرداخت وجه ضمانت‌نامه به كارفرما، در قبال هر ضمانت‌نامه وثايقي از مشتري دريافت مي‌شود. اين وثايق با توجه به نوع ضمانت‌نامه، توانايي مالي، اهليت مشتري وتشخيص بانک در مورد هر مشتري و هر ضمانت‌نامه مي تواند متفاوت باشد. وثايق ضمانت‌نامه ها در بانک خاورمیانه مي تواند يک يا تركيبي از موارد زير باشد:
• سفته تضميني به ميزان 120% غيرنقدي ضمانت‌نامه ها به امضاي متقاضي و پشت نويسي ضامن مورد قبول بانک
• ترهين وثيقه ملكي به ميزان مورد نظر بانک با توجه به مبلغ ضمانت‌نامه و مبلغ سپرده نقدي
• اوراق مشاركت معتبر
• سپرده سرمايه‌گذاري بلند مدت بانكي
• سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس
• ضمانت‌نامه بانكي

قوانین مربوط به اجرای ضمانت‌نامه‌ها چیست؟
قوانین اجرای ضمانت‌نامه
- در صورت تقاضاي ضبط ضمانت‌نامه توسط كارفرما به هر دليل و بدون هيچ قيد و شرطي بانک موظف به پرداخت وجه ضمانت‌نامه مي‌باشد.
- در صورت پرداخت وجه ضمانت‌نامه به كارفرما، مشتري موظف به تامين وجه ضمانت‌نامه و خسارت بانک مي‌باشد.
- در مورد تمديد ضمانت‌نامه اگر در متن ضمانت‌نامه پيش‌بيني شده باشد طبق مندرجات ضمانت نامه عمل مي‌شود، اما اگر موضوع تمديد در متن ضمانت‌نامه ذكر نشود بر اساس توضيحات زير عمل مي‌شود.
- هرگاه درخواست تمديد از طرف متقاضي باشد بايستي حداقل 10 روز قبل از تاريخ انقضا به بانک ارایه شود.
- ذينفع براي تمديد ضمانت‌نامه بايد به متقاضي مراجعه نمايد. اگر مستقيما به بانک مراجعه نمود، بانک مراتب را به متقاضي اطلاع مي‌دهد تا قبل از تاريخ انقضا موجبات تمديد را فراهم نمايد.
- اگر با درخواست ذينفع، متقاضي موجبات تمديد ضمانت‌نامه را قبل از سررسيد فراهم نكند، با درخواست ذينفع وجه ضمانت‌نامه به وسيله بانک به او پرداخت مي‌شود.

پرسش‌های متداول صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افق
صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افق چیست؟
صندوق بادرآمد ثابت افق کارگزاری بانک خاورمیانه در تاریخ 94/3/11 نزد مرجع ثبت شرکت‌ها با شماره  36105، و در تاریخ 94/3/16 با شماره 11338 نزد سازمان بورس اوراق بهادار ثبت گردید. عملکرد این صندوق بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است. فعالیت این صندوق تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار انجام شده و متولی صندوق نیز به طور مستمر فعالیت آن را زیر نظر دارد.
صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افق با مدیریت شرکت کارگزاری بانک خاورمیانه با هدف جذب سرمایه‌های افراد حقیقی و حقوقی و کسب سود برای سرمایه‌گذاران تأسیس شده است. حداقل نرخ سود پیش‌بینی شده توسط صندوق تعیین شده (در حال حاضر 15 درصد سالیانه) و پرداخت سود ماهانه می‌باشد.
سرمایه‌گذاران در ازای سرمایه‌گذاری در این صندوق گواهی سرمایه‌گذاری دریافت می‌کنند. صدور واحد سرمایه‌گذاری و ابطال آنها بر اساس ارزش خالص دارایی‌های روز بعد از ارایه درخواست صورت می‌گیرد.

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افق چه می‌باشد؟
مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افق به قرار زیر است:
پرداخت ماهانه: صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افق پرداخت سود در مواعد ماهانه انجام می‌دهد.
کارمزد صدور: جهت افزایش جذابیت صندوق، کلیه کارمزدهای صدور از صندوق حذف شده است.
در مورد ابطال واحدها نیز به ازای هر برگه سرمایه‌گذاری مبلغ 20،000 ريال کارمزد دریافت می‌گردد. بنابراین سرمایه‌گذاران در هر زمان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک یا کارگزاری بانک خاورمیانه، درخواست ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود را ارائه و حداکثر تا 7 روز کاری بعد، مبالغ خود را دریافت نمایند.قابل ذکر است سود سرمایه‌گذاری صرفاً شامل سرمایه‌گذارانی می‌شود که از تاریخ سرمایه‌گذاری آن‌ها در صندوق حداقل 15 روز گذشته باشد.
امکان سرمایه‌گذاری مجدد: این امکان (با پرکردن فرم مربوطه) برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که سود ماهیانه را مجدد در صندوق سرمایه‌گذاری کنند.البته این در صورتی است که سقف صندوق پر نشده باشد.
نقدشوندگی عالی: سرمایه‌گذاران در روزهای کاری می‌توانند با مراجعه به شعب بانک یا کارگزاری بانک خاورمیانه، درخواست ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود را ارائه و مبالغ خود را دریافت نمایند.
شفافیت و اطلاع‌رسانی سریع: عملکرد و سایر اطلاعات مربوط به صندوق روزانه از طریق تارنمای صندوق به نشانی زیر ارایه می‌شود:

موسسین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افق کدام‌اند؟
بانک خاورمیانه و شرکت کارگزاری بانک خاورمیانه دارنده واحدهای ممتاز صندوق و موسسین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت افق هستند.

نحوه صدور (خرید) واحدهای صندوق چگونه است؟
شما می‌توانید به روش زیر واحدهای صندوق را خریداری نمایید:
مراجعه به تمامی شعب بانک خاورمیانه
شماره حساب 707071156-810-10-1005 به نام صندوق مذکور نزد بانک خاورمیانه شعبه مهستان جهت واریز وجوه نقدی سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده‌است.
 
مدارک مورد نیاز جهت خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق چه می‌باشد؟
مدارک مورد نیاز به صورت زیر است:
مدارک هویتی (شناسنامه، گذرنامه، کارت ملی) برای شخص حقیقی متقاضی سرمایه‌گذاری
معرفی‌نامه برای نمایندگان اشخاص حقوقی، وکالت رسمی برای وکلا یا مدارک ولایت یا قیومیت برای ولی یا قیم

قیمت صدور واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک به چه میزان است؟
قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری در زمان پذیره‌نویسی معادل یک میلیون ریال و پس از آن برابر ارزش روز خالص دارایی‌های صندوق می‌باشد.

نحوه ابطال (فروش) واحدهای صندوق چگونه است؟
شما می‌توانید به روش های ذیل نسبت به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری اقدام کنید:
مراجعه به شعب بانک خاورمیانه
پس از ارایه درخواست ابطال توسط دارنده واحد سرمایه‌گذاری و تایید درخواست وی توسط مدیر صندوق، حداکثر ظرف 7 روز کاری وجه واحدهای ابطالی به حساب سرمایه‌گذاری واریز می‌شود.

آیا به ابطال واحدهای صندوق جریمه‌ای تعلق می‌گیرد؟
خیر، ابطال واحدهای صندوق مشمول هیچ جریمه‌ای نمی‌شود. 

آیا واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری معاف از مالیات هستند؟
بله، مطابق با ماده 143 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی سود حاصل از سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق معاف از مالیات است. 

گواهی سرمایه‌گذاری در صندوق چه ویژگی‌هایی دارد؟
گواهی سرمایه‌گذاری در صندوق سندی است با نام و غیر قابل انتقال که سرمایه‌گذار در قبال سرمایه‌گذاری خود در صندوق از مدیر ثبت صندوق دریافت می‌کند و نشان‌دهندة تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری در تملک وی است.

در صورت مفقود شدن گواهی سرمایه گذاری چه باید کرد؟
در صورتی که گواهی سرمایه‌گذاری مفقود شود، سرمایه‌گذار با مراجعه به شعبه مراتب را به کاربر مسئول اطلاع می‌دهد و کاربر با هماهنگی با مدیر صندوق نسبت به صدور گواهی المثنی اقدام می‌نماید.

آیا امکان رصد کردن روزانه شرایط سرمایه‌گذاری وجود دارد؟
سرمایه‌گذار می‌تواند با مراجعه به سایت صندوق از وضعیت کلی دارایی‌های صندوق مطلع شود.

نظارت بر عملکرد مدیر صندوق چگونه صورت می‌پذیرد؟
ارکان ذیل وظیفه نظارت بر عملکرد مدیر صندوق را به عهده دارند:
سازمان بورس اوراق بهادار: سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان ناظر بر فعالیت های صندوق نظارت می‌کند.
متولی صندوق: متولی صندوق در راستای حفظ منافع سرمایه‌گذاران وظیفه نظارت روزانه بر ارکان صندوق را بر عهده دارد.
حسابرس صندوق: اطمینان از درستی ثبت و نگهداری حساب‌های صندوق و بررسی گزارش عملکرد و صورت‌های مالی صندوق از وظایف حسابرس صندوق می‌باشد. حسابرس در مقاطع شش ماهه و سالیانه صورت‌های مالی صندوق را حسابرسی می‌کند.

حداقل و حداکثر واحدهای هر سرمایه‌گذار در صندوق چقدر است؟
به غیر از متولی، حسابرس، مدیر و مؤسسان، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری هر سرمایه‌گذار حداقل ده واحد و حداکثر 10% سقف صندوق معادل 1500000 واحد می‌باشد.
 
آیا امکان خرید و اضافه نمودن واحدهای صندوق بعد از پذیره‌نویسی وجود دارد؟
بله، بعد از پذیره‌نویسی و متعاقب شروع فعالیت صندوق امکان افزایش و کاهش تعداد واحدهای صندوق به شرطی که محدوده حداقل و حداکثر تعداد واحدهای سرمایه گذاری رعایت شود امکان‌پذیر است.

مقاطع و میزان سود تقسیمی صندوق چگونه است؟
مقطع زمانی تقسیم سود در صندوق، ماهانه در نظر گرفته شده‌است. محاسبات مقدار سود صندوق برای مقاطع انتهای هر ماه در روز اول ماه بعد انجام می‌شود و مبلغ سود حداکثر دو روز کاری بعد به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌گردد. 

ضمانت صندوق سرمایه‌گذاری چه است؟
صندوق سرمایه‌گذاری ضمانت سودآوری ندارد. بانک خاورمیانه تنها ضامن نقدشوندگی صندوق است.
 
کارمزدهای صندوق چقدر است؟
کارمزد ارکان صندوق طبق سقف اعلامی سازمان بورس و توافق ارکان تنظیم شده و در امیدنامه صندوق در تارنما قابل مشاهده است.